Kristen ikonografi i kunsthistorien Fra middelalderen ble de religiøse symbolene og allegoriene gjeldende i billedkunsten. Kunstnerne arbeidet hovedsakelig med kirken som oppdragsgiver og utstillingsrom. Bruken av bilder ble kodifisert på samme måte som liturgien, og verkene fikk en relativt fast plassering i kirkerommet. Kunsten skulle tjene til Guds ære og blant de klassiske motivene som ble framstilt var Marias bebudelse, Madonna og barnet, Nattverden, korsfestelsen og oppstandelsen. Det siste måltidet (1464-68) Dieric (Dirk) Bouts (1415-1475) Maleriet av den nederlandske kunstneren er også kjent som Altarpiece of the Holy Sacrament, og er et av nøkkelverkene innenfor nordlig rennessansekunst. Verket utgjør midtre del av en altertavle med fire mindre malerier (polytych) som fremstiller scener fra det Det gamle testamentet. Man tror faktisk at dette bildet kan være det første nederlandske maleriet som avbilder nattverden. Bildets komplekse komposisjon med et linjært perspektiv og et enkelt forsvinningspunkt var også nyskapende da det ble malt. Dirk Bouts hadde en sterk indivuduell fargebruk og skapte intensitet i motivet med en fin balanse mellom det sakrale og verdslige. Det siste måltidet befinner seg i St Peters kirken i Louvain og inngår i samlingen til Museum M Leuven. |
Telemark Kunstsenter
Liegata 8, 3717 Skien
post@telemarkkunstsenter.no
Tirsdag - søndag 12.00-16.00 i utstillingsperioder. Mandag: stengt
Liegata 8, 3717 Skien
post@telemarkkunstsenter.no
Tirsdag - søndag 12.00-16.00 i utstillingsperioder. Mandag: stengt