TELEMARK KUNSTSENTER
  • Utstillinger
    • Utstillinger 2019 >
      • Matters at Heart
      • Overlapp Suhrke/Skevik
    • Utstillingsprogram vår 2018 >
      • CHASSIS
      • Hinsides isen
      • Songs from the Wood
      • Forbannelsen
      • Stipendutstillingen 2018
    • Tidligere utstillinger
  • Hva skjer?
    • Formidling
    • Kunstbokhandel
  • DKS
  • Offentlig kunst
    • Arkiv
  • Om TKS
    • Kontakt >
      • Leie av lokale
    • Kunstnere >
      • Logg inn
    • Organisasjon >
      • Ansatte
      • Samarbeidspartnere
    • Utstillingslokaler
  • Nettbutikk
  • English
    • Activity >
      • Hinsides isen
      • Songs from the Wood
    • Archive >
      • EXHIBITION PROGRAM 2017 >
        • THE YOUTH / DHALLINYARADA
        • Dog Barking in the distance
        • Algae and Potatoes
        • Grant awards 2017
        • Günter Winkelmann, tegneren
        • The elements
    • Art Mediation
    • Book Shop
    • Public Art Projects
    • About TKS >
      • Artists
      • Staff
      • Board
    • Contact
Bilde

Kristen ikonografi i kunsthistorien


Fra middelalderen ble de religiøse symbolene og allegoriene gjeldende i billedkunsten. Kunstnerne arbeidet hovedsakelig med kirken som oppdragsgiver og utstillingsrom. Bruken av bilder ble kodifisert på samme måte som liturgien, og verkene fikk en relativt fast plassering i kirkerommet. Kunsten skulle tjene til Guds ære og blant de klassiske motivene som ble framstilt var Marias bebudelse, Madonna og barnet, Nattverden, korsfestelsen og oppstandelsen. ​

Korsfestelsen (1565)
Tintoretto (1518- 1594)


Italienske Jacopo Comin eller Jacopo Robusti, fikk kallenavnet Tintoretto (den lille fargeren) nettopp fordi han var sønnen til en tintore, en farger.
Tintoretto er en av mesterne innenfor manierismen, en periode hvor billedkunsten er preget av klare farger, gjennomtenkt komposisjon, overdrevne former og dramatiske bevegelser. Manierismen står i kontrast til høyrenessansens harmoni, symmetri, og diskrete perfeksjon. Perioden har blitt kalt «de intellektuelles stilepoke» i motsetning til høyrenessansens regelrette, aristokratiske uttrykk. Tintorett brukte gjerne overnaturlig belysning og brutte fargetoner for å underbygge dramatikken i bildet.
I Scuola grande di san rocco, i Venezia, har han dekorert veggene med motiver fra bibelhistorien i to hele etasjer. Korsfestelen er et av hovedverkene.
Med fokus på spenning og tragedie søkte Tintoretto å fremkalle sterke følelser hos betrakteren. Dette var symptomatisk for malerkunsten under motreformasjonen som skulle gjenerobre pavekirkens autoritet.





​
Telemark Kunstsenter 
Liegata 8, 3717 Skien
(+47) 35 51 98 50 • post@telemarkkunstsenter.no 
Tirsdag - søndag 12.00-16.00. Mandag: stengt

  • Utstillinger
    • Utstillinger 2019 >
      • Matters at Heart
      • Overlapp Suhrke/Skevik
    • Utstillingsprogram vår 2018 >
      • CHASSIS
      • Hinsides isen
      • Songs from the Wood
      • Forbannelsen
      • Stipendutstillingen 2018
    • Tidligere utstillinger
  • Hva skjer?
    • Formidling
    • Kunstbokhandel
  • DKS
  • Offentlig kunst
    • Arkiv
  • Om TKS
    • Kontakt >
      • Leie av lokale
    • Kunstnere >
      • Logg inn
    • Organisasjon >
      • Ansatte
      • Samarbeidspartnere
    • Utstillingslokaler
  • Nettbutikk
  • English
    • Activity >
      • Hinsides isen
      • Songs from the Wood
    • Archive >
      • EXHIBITION PROGRAM 2017 >
        • THE YOUTH / DHALLINYARADA
        • Dog Barking in the distance
        • Algae and Potatoes
        • Grant awards 2017
        • Günter Winkelmann, tegneren
        • The elements
    • Art Mediation
    • Book Shop
    • Public Art Projects
    • About TKS >
      • Artists
      • Staff
      • Board
    • Contact