Språk fra hånden
13.4.2019 – 12.5.2019 Telemark Kunstsenter
Kunstnere: Eyvind Solli Andreassen, Hedda Hørran, Aleksander Jæger, Iben Isabell Krogsgaard, Jara Marken og Julia Wallmann
I gruppeutstillingen Språk fra hånden møter vi seks nyutdannede kunstnere, noen med tilknytning til Telemark. De har hvert sitt individuelle kunstutrykk, men har det til felles at de arbeider med materialbasert kunst. I vår tid så er det å vende tilbake til materialet en tydelig tendens, både som en motreaksjon på den digitale tidsalder, men også for å undersøke dets muligheter og språket som ligger i materialet. Det kan ligge problematikk knyttet til kjønn, klasse, politikk, kultur og samfunn i forskjellige type materialer, som utfordrer idéen om materialet som et passivt objekt. Denne vendingen tilbake til materialet er det man kan kalle nymaterialisme.
Vi ser et utvalg i hvordan kunstnerne eksperimenterer med, og fordyper seg i hverdagsmaterialer som keramikk, tekstil, tre, gummi, glass og plastikk. Materialenes assosiative egenskaper er med på å forme verket, og har underliggende subjektive fortellinger om tid og forståelse av hvordan kulturen endrer seg i henhold til utnyttelse av ressurser og materialkunnskap.
Materialet har sin egen vilje, sitt eget liv og når sitt fulle potensiale i dialog med kunstnerens hender som bearbeider det. Gjennom håndverket formidler kunstnerne sitt eget språk. I Språk fra hånden møter vi poetiske verk som snakker direkte til kroppen vår, og kanskje minner oss på det primære vi bærer i oss. At vi også er produkter av vår tid som møysommelig er formet av tidens tann.
Vi lever i en digital tidsalder, der fysiske håndlagde objekter kan vekke en nærhet og tilhørighet i den fysiske verden og det vi omgir oss med. Håndverkbasert kunst minner oss på de tradisjonene vi har nedarvet i tradisjoner, og gir rom for å ta et skritt tilbake og se tiden i perspektiv.
Eyvind Solli Andreassen(1986, Porsgrunn) fullfører nå sin master i materialbasert kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo. Han er tidligere utdannet sveiser og blikkenslager. Hans hovedfokus er på keramiske gjenstander og skulptur. Simultant med studiene har Andreassen deltatt på en rekke utstillinger og messer både i Norge og utland som CHART Art Fair 2018 København, NK årlige utstilling 2018 Fredrikstad og London Design Fair 2018 og et soloshow på galleri Format Oslo. Et av hans verk ble nylig innkjøpt av nasjonalmuseet.
Andreassen gir publikum et innblikk i fortid, utvikling og fremtid. I hans bearbeiding av materialet utforsker han i hvilken grad den visuelle oppfatningen av objektet kan forandre seg fra en form til en annen. Objektene er skapt ved håndrulling av leirepølser, som plasseres oppå hverandre i varierte organiske former. Elementene festes sammen ved hjelp av kun en finger, som setter spor av fingeravtrykkene til kunstneren over hele objektet. Et vitne om en nær interaksjon med materialet, rett fra hånden.
Ved å utnytte leirens naturlige uttrykk legger Andreassen vekt på overflaten og taktilliteten på overflaten, både innvendig og utvendig - hvor det glatte møter det grove.
Hedda Hørran (f.1989 Skien) bor og arbeider i Malmö, Sverige.
Hun er utdannet med en bachelor i billedkunst fra Kunstakademiet i Trondheim. Hun har i tillegg studert ved forfatterstudiet i Bø under Eldrid Lunden, samt kunstfotografi ved Norsk Fotofagskole.
Hedda arbeider som kunstner med maleri, skulptur, installasjon og tekstil, i tillegg til dette arbeider hun også med film, tekst og undervisning.
I Heddas arbeider bygger hun opp store installasjoner ved hjelp av en mengde forskjellig materialer (f.eks.: tekstil, tau, treverk, stein) som sammen danner grunnlaget for maleriet. Hver del av installasjonen inngår i en dialog om et tema som fascinerer henne, eksempelvis: motorsport, som dannet grunnlaget for Harder Faster-trilogien vist ved Celsius Projects i 2018.
Aleksander Jæger (1985) er utdannet med master fra Medium- og materialbasert kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo. Han skaper skulpturelle installasjoner. Skulpturene har blitt til ved at Jæger bearbeider overskuddsmaterialer fra gummiindustrien til elastiske gummiformer satt sammen med treverk. Sammen utgjør materialene en slags symbiose. Gummien er avhengig av treet og treet av gummien. Det samme avhengighetsforholdet oppstår der arbeidene hans er i direkte relasjon til arkitekturen i rommet. Materialene er ofte pragmatisk sammenføyd, ved at gummien er tredd på treverket som et midlertidig møte mellom materialene. Denne arbeidsmetoden antyder noe temporært i spenningspunktet der materialene møtes, og åpner for undersøkelser av både bevegelse og spenn. Det gir også skulpturene et potensielt etterliv, ved at Jæger endrer arbeidenes karakter ved å ta gummien og treet fra hverandre og gjenbruke delene til nye verk. På den måten oppstår en kontinuitet i hans kunstneriske prosess.
Jægers arbeider har mye til felles med den minimalistiske kunsten slik den videreutviklet seg på det amerikanske kontinentet hos kunstnere som Robert Morris og Eva Hesse. I tillegg til minimalismens bruk av industrielle materialer, var disse kunstnerne også influert av kropp, persepsjon og arkitektur. Gummiens opprinnelse er fra treet og på den måte er materialene nært sammenknyttet. Det syntetiske materialet står samtidig i en kontrast til treverket, som igjen kan betraktes som en kontrast mellom natur og kultur. Arbeidene oppleves både som rent abstrakte former, i tillegg til at de har en direkte referanse til natur og kropp.
Iben Isabell Krogsgaard, født 1993 fra Tvedestrand er utdannet ved UiB, Fakultet for kunst, musikk og design og NTNU Kunstakademiet i Trondheim. Hun er for tiden bosatt i Bergen hvor hun arbeider som billedkunstner.
Krogsgaard arbeider i hovedsak med installasjon, performance og skulptur med et spesielt fokus på skulptur i plast som kombineres med flere ulike medier, som f.eks. glass og digital vev. Hennes kunstnerskap handler overordnet om å fortelle historier som tar sikte på å avspeile og stille til skue den iboende absurditeten i samfunnet vi lever i. Tidligere har hun stilt ut ved Høstutstillingen med kunstnerduoen «Usikkerkunstjente», som er et samarbeid med Alexandra Jegerstedt. Iben har i tillegg vist arbeider i Bergen Kunsthall, Artendal i Arendal og Agder kunstsenter.
Jara Marken (1991, Oslo) Bor og arbeider i Oslo. Utdannet med bachelorgrad fra Kunsthøgskolen (2018) i Oslo, avdeling tekstil.
I utstillingen Språk fra hånden viser hun et nytt arbeid Timer i rødt, bestående av en silkekollasj, håndfarget i cochenille, og skulpturer i gips.
Hun arbeider i en rekke medier som tekstil, kollasj, digitale tegninger, skulptur og installasjon. Formspråket er som regel abstrakt organisk, med fokus på farge og det taktile. Arbeidene har ofte en subtil sanselig historiefortelling om de endringer som stadig finner sted og påvirker oss underbevist. Naturens syklus som er i konstant endring, hvor hun som kunstner like mye er en betrakter som formidler. Gjennom å balansere mellom annerkjennelse og fremmedgjøring, orden og kaos reflekterer hun over sårbarheter, og en eksistensiell søken gjennom visuell poesi.
Julia Wallman (1993, Stockholm) bor og arbeider i Stockholm og er en del av kunstnerkollektivet Juntan Atelieer. Wallman har en Bachelorgrad i Medium-og Materialbasert kunst Kunsthøgskolen i Oslo. Hun jobber tekstilbasert med vev som arbeidsmetode og tematisk utgangspunkt. Hennes interesse for håndverkstradisjoner og lyrikk blir ofte sentrale deler i arbeidsprosessen. Hun tar ut sekvenser fra tekstil teknikker og kombinerer dem med kontrasterende materialer - gips, leire og plast forsterker og gir plass til detaljer som ofte overses.
Hennes lin er et prosjekt der oppbygningen av veven speiler kunnskapen, tiden og fortellingen som går tapt når en person eller hendelse ikke lenger finnes. Ønske om å binde sammen hulrommet, de løse trådende og skape en virkelighet av noe eller noen som aldri fikk sjansen til å fortelle sin historie. Wallmans fokus er rettet mot å synliggjøre arbeid som her gått i glemmeboken, som blant annet hennes egen farmors. Handlingen skaper en transparent fornemmelse av noe vi forsøker å se.
Kurater av Jara Marken og Linda Bekkevold
13.4.2019 – 12.5.2019 Telemark Kunstsenter
Kunstnere: Eyvind Solli Andreassen, Hedda Hørran, Aleksander Jæger, Iben Isabell Krogsgaard, Jara Marken og Julia Wallmann
I gruppeutstillingen Språk fra hånden møter vi seks nyutdannede kunstnere, noen med tilknytning til Telemark. De har hvert sitt individuelle kunstutrykk, men har det til felles at de arbeider med materialbasert kunst. I vår tid så er det å vende tilbake til materialet en tydelig tendens, både som en motreaksjon på den digitale tidsalder, men også for å undersøke dets muligheter og språket som ligger i materialet. Det kan ligge problematikk knyttet til kjønn, klasse, politikk, kultur og samfunn i forskjellige type materialer, som utfordrer idéen om materialet som et passivt objekt. Denne vendingen tilbake til materialet er det man kan kalle nymaterialisme.
Vi ser et utvalg i hvordan kunstnerne eksperimenterer med, og fordyper seg i hverdagsmaterialer som keramikk, tekstil, tre, gummi, glass og plastikk. Materialenes assosiative egenskaper er med på å forme verket, og har underliggende subjektive fortellinger om tid og forståelse av hvordan kulturen endrer seg i henhold til utnyttelse av ressurser og materialkunnskap.
Materialet har sin egen vilje, sitt eget liv og når sitt fulle potensiale i dialog med kunstnerens hender som bearbeider det. Gjennom håndverket formidler kunstnerne sitt eget språk. I Språk fra hånden møter vi poetiske verk som snakker direkte til kroppen vår, og kanskje minner oss på det primære vi bærer i oss. At vi også er produkter av vår tid som møysommelig er formet av tidens tann.
Vi lever i en digital tidsalder, der fysiske håndlagde objekter kan vekke en nærhet og tilhørighet i den fysiske verden og det vi omgir oss med. Håndverkbasert kunst minner oss på de tradisjonene vi har nedarvet i tradisjoner, og gir rom for å ta et skritt tilbake og se tiden i perspektiv.
Eyvind Solli Andreassen(1986, Porsgrunn) fullfører nå sin master i materialbasert kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo. Han er tidligere utdannet sveiser og blikkenslager. Hans hovedfokus er på keramiske gjenstander og skulptur. Simultant med studiene har Andreassen deltatt på en rekke utstillinger og messer både i Norge og utland som CHART Art Fair 2018 København, NK årlige utstilling 2018 Fredrikstad og London Design Fair 2018 og et soloshow på galleri Format Oslo. Et av hans verk ble nylig innkjøpt av nasjonalmuseet.
Andreassen gir publikum et innblikk i fortid, utvikling og fremtid. I hans bearbeiding av materialet utforsker han i hvilken grad den visuelle oppfatningen av objektet kan forandre seg fra en form til en annen. Objektene er skapt ved håndrulling av leirepølser, som plasseres oppå hverandre i varierte organiske former. Elementene festes sammen ved hjelp av kun en finger, som setter spor av fingeravtrykkene til kunstneren over hele objektet. Et vitne om en nær interaksjon med materialet, rett fra hånden.
Ved å utnytte leirens naturlige uttrykk legger Andreassen vekt på overflaten og taktilliteten på overflaten, både innvendig og utvendig - hvor det glatte møter det grove.
Hedda Hørran (f.1989 Skien) bor og arbeider i Malmö, Sverige.
Hun er utdannet med en bachelor i billedkunst fra Kunstakademiet i Trondheim. Hun har i tillegg studert ved forfatterstudiet i Bø under Eldrid Lunden, samt kunstfotografi ved Norsk Fotofagskole.
Hedda arbeider som kunstner med maleri, skulptur, installasjon og tekstil, i tillegg til dette arbeider hun også med film, tekst og undervisning.
I Heddas arbeider bygger hun opp store installasjoner ved hjelp av en mengde forskjellig materialer (f.eks.: tekstil, tau, treverk, stein) som sammen danner grunnlaget for maleriet. Hver del av installasjonen inngår i en dialog om et tema som fascinerer henne, eksempelvis: motorsport, som dannet grunnlaget for Harder Faster-trilogien vist ved Celsius Projects i 2018.
Aleksander Jæger (1985) er utdannet med master fra Medium- og materialbasert kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo. Han skaper skulpturelle installasjoner. Skulpturene har blitt til ved at Jæger bearbeider overskuddsmaterialer fra gummiindustrien til elastiske gummiformer satt sammen med treverk. Sammen utgjør materialene en slags symbiose. Gummien er avhengig av treet og treet av gummien. Det samme avhengighetsforholdet oppstår der arbeidene hans er i direkte relasjon til arkitekturen i rommet. Materialene er ofte pragmatisk sammenføyd, ved at gummien er tredd på treverket som et midlertidig møte mellom materialene. Denne arbeidsmetoden antyder noe temporært i spenningspunktet der materialene møtes, og åpner for undersøkelser av både bevegelse og spenn. Det gir også skulpturene et potensielt etterliv, ved at Jæger endrer arbeidenes karakter ved å ta gummien og treet fra hverandre og gjenbruke delene til nye verk. På den måten oppstår en kontinuitet i hans kunstneriske prosess.
Jægers arbeider har mye til felles med den minimalistiske kunsten slik den videreutviklet seg på det amerikanske kontinentet hos kunstnere som Robert Morris og Eva Hesse. I tillegg til minimalismens bruk av industrielle materialer, var disse kunstnerne også influert av kropp, persepsjon og arkitektur. Gummiens opprinnelse er fra treet og på den måte er materialene nært sammenknyttet. Det syntetiske materialet står samtidig i en kontrast til treverket, som igjen kan betraktes som en kontrast mellom natur og kultur. Arbeidene oppleves både som rent abstrakte former, i tillegg til at de har en direkte referanse til natur og kropp.
Iben Isabell Krogsgaard, født 1993 fra Tvedestrand er utdannet ved UiB, Fakultet for kunst, musikk og design og NTNU Kunstakademiet i Trondheim. Hun er for tiden bosatt i Bergen hvor hun arbeider som billedkunstner.
Krogsgaard arbeider i hovedsak med installasjon, performance og skulptur med et spesielt fokus på skulptur i plast som kombineres med flere ulike medier, som f.eks. glass og digital vev. Hennes kunstnerskap handler overordnet om å fortelle historier som tar sikte på å avspeile og stille til skue den iboende absurditeten i samfunnet vi lever i. Tidligere har hun stilt ut ved Høstutstillingen med kunstnerduoen «Usikkerkunstjente», som er et samarbeid med Alexandra Jegerstedt. Iben har i tillegg vist arbeider i Bergen Kunsthall, Artendal i Arendal og Agder kunstsenter.
Jara Marken (1991, Oslo) Bor og arbeider i Oslo. Utdannet med bachelorgrad fra Kunsthøgskolen (2018) i Oslo, avdeling tekstil.
I utstillingen Språk fra hånden viser hun et nytt arbeid Timer i rødt, bestående av en silkekollasj, håndfarget i cochenille, og skulpturer i gips.
Hun arbeider i en rekke medier som tekstil, kollasj, digitale tegninger, skulptur og installasjon. Formspråket er som regel abstrakt organisk, med fokus på farge og det taktile. Arbeidene har ofte en subtil sanselig historiefortelling om de endringer som stadig finner sted og påvirker oss underbevist. Naturens syklus som er i konstant endring, hvor hun som kunstner like mye er en betrakter som formidler. Gjennom å balansere mellom annerkjennelse og fremmedgjøring, orden og kaos reflekterer hun over sårbarheter, og en eksistensiell søken gjennom visuell poesi.
Julia Wallman (1993, Stockholm) bor og arbeider i Stockholm og er en del av kunstnerkollektivet Juntan Atelieer. Wallman har en Bachelorgrad i Medium-og Materialbasert kunst Kunsthøgskolen i Oslo. Hun jobber tekstilbasert med vev som arbeidsmetode og tematisk utgangspunkt. Hennes interesse for håndverkstradisjoner og lyrikk blir ofte sentrale deler i arbeidsprosessen. Hun tar ut sekvenser fra tekstil teknikker og kombinerer dem med kontrasterende materialer - gips, leire og plast forsterker og gir plass til detaljer som ofte overses.
Hennes lin er et prosjekt der oppbygningen av veven speiler kunnskapen, tiden og fortellingen som går tapt når en person eller hendelse ikke lenger finnes. Ønske om å binde sammen hulrommet, de løse trådende og skape en virkelighet av noe eller noen som aldri fikk sjansen til å fortelle sin historie. Wallmans fokus er rettet mot å synliggjøre arbeid som her gått i glemmeboken, som blant annet hennes egen farmors. Handlingen skaper en transparent fornemmelse av noe vi forsøker å se.
Kurater av Jara Marken og Linda Bekkevold