GREENLIGHTDIRSTICT 2017: ALGER OG POTETER | Åsa Sonjasdotter / REFERANSEBIBLIOTEKET SYMPOIESIS | Alison Hiltner 13.mai - 11.juni
Alger og poteter er en utstilling og et forelesingsprogram som gjennomføres i perioden april til september 2017, og som har åpning under Greenlightdistrict lørdag 13. mai. Gjennom samarbeid og inkludering av forskere og eksperter på de to områdene, vil utstillingen vise hvordan akkurat alger og poteter kan være aktive agenter og innvirke til et mer bærekraftig og inkluderende fokus i forhold til klimaendringene, samt drøfte og peke på de reelle mulighetene for et grønt skifte.
Referansebiblioteket «Sympoiesis» oppstår i samarbeid med bidragsyterne i utstillingen, både i forkant og gjennom utstillingsperioden. Biblioteket er kalt opp etter Donna Haraways forståelse av ordet sympoiesis - gjøre sammen. Tanken er at biblioteket kan gi en inngang til utstillingens og tematikkenes komplekse innhold. Donna Haraway er filosof, feminist og professor emerita ved University of California, og har nylig utgitt boken “Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthuluscene” (2016), som handler om hvordan vi kan leve sammen i det vi har skapt for oss selv.
Utstillingen Alger og poteter er et samarbeid mellom billedkunstner og kurator Karolin Tampere og leder på TKS, Ida Bringedal, hvor fokuset ligger i kunstens evne til nytenking. Gjennom åpen og demokratisk dialog, har kunsten potensiale til å vise vei til andre mulige samfunn.
«It Was Tomorrow and It Is Yesterday» er en interaktiv installasjon av Alison Hiltner hvor betrakteren vikles inn i et science fiction-aktig scenario, et scenario som fremstår som en tolkning av den virkelige verden. Hovedingrediensen i utstillingen er mikroalger, eller nærmere bestemt spirulina. Hiltner valgte denne arten på grunn av dens hyppige utnyttelse som CO2-vasker / oksygen-generator og brennstoffkilde, og installasjonen er en reise gjennom kultivering og bruk. Cyanobakterieorganismen spirulina er vanskelig å definere; den er verken flora eller fauna, men i stedet en blanding av begge deler og ingen av delene. Energien kommer fra fotosyntesen, som linker den til flora, mens den indre infrastrukturen ligner en encellet parasitt. Algens kombinerte definisjon gjør at den passer perfekt til å utforske måtene som våre jordiske samboere tvinger frem nye veier. Nye veier for å lage en bedre morgendag for den menneskelige organisme.
Algene vokser frem innkapslet i gjennomsiktige vinylposer som responderer med CO2 data. Dataene kommer fra sensorer som henger på veggen som besøkeren blåser inn i, og algene reagerer på samme måte som om det har blitt sluppet mer oksygen inn i den innkapslete atmosfæren. Det pågår en utveksling mellom besøkeren og algene, hvor cyanobakteriene frigir et sukk av oksygenrik luft. Varigheten av dette sukket responderer med lengden man puster inn i sensorene, og til sammen skapes en rytmisk elementær form for kommunikasjon. Algesekkene svarer sine omgivelser ved å blåse seg opp og slippe ut luften som en reaksjon på datasettet det får tilsendt fra sensoren.
Gjennomsnittstemperaturer over hele kloden stiger hvert år, påvirket av det stadig økende karbondioksidinnholdet i atmosfæren. Alger – akvatiske og mikroskopiske organismer – transformerer karbondioksid til oksygen, og står for omtrent 75 prosent av oksygenet vi puster.
Som mennesker er vi avhengige av alger, de er en del av økosystemet som holder oss oppe. Nærmere bestemt var cyanobakteriene også medvirkende i å skape jordens atmosfære fra begynnelsen av utviklingen av livet. Den har en svært viktig rolle ved raskt å kunne endre klimaet. Den er en ressurs som kurskorreksjon, men også en styrke for økologiske ødeleggelser. Hiltner ser dette som en konsis forbindelse til hvordan mennesker samhandler med sine omgivelser.
Ved å puste inn i sensoren, skaper den besøkende en utveksling med alger. Gjennom karbondioksid fra pusten som omdannes til data vil algene frigjøre mer oksygen i luften. Sensoren vil også samle data av CO 2-nivået, og dette skaper en grunnlinje for luften i pumpene slik at algesekken vil “inhalere” og “puste” når publikum ikke kontrollerer sekkene med pusten direkte. En medfølgende videoprojeksjon visualiserer de innsamlede dataene; vekst og fall av utveksling mellom publikum og alger vil avbildes gjennom gjennom høyning og fall av hastigheten til boblene filmet fra en av dyrkingstankene.
Alison Hiltner ser seg selv som en science fiction-arkeolog, hvor hun utforsker medielandskapet av filmer, TV, og videospill og sammenflettingen av disse temaene med dagens vitenskapelige undersøkelser. It Was Tomorrow and It Is Yesterday er et responderende eksperiment som demonstrerer en symbiose av alger og mennesker. Ved å være like mye et eksperimentelt laboratorium og en symbiotisk organisme, fordyper denne installasjonen publikum i et landskap preget av science fiction, men befolket av virkelige organismer, hvor fakta og fantasi møtes. Ved å opprette en personlig forbindelse med sensordata, gir arbeidet en intim tilnærming til klimaspørsmål. Mennesker lager forbindelser til den naturlige verden på ulike måter; jo mer vi føler med det som omgir oss, jo mer lengter vi etter å forstå og investere i skjebnen til miljøet og organismene som er våre samboere på jorda.
Visningsperiode 13. mai - 11.juni 2017
FRA KJØTT TIL KJØTT av Åsa Sonjasdotter tar utgangspunkt i den gamle potetsorten Kjøttpotet (Meatpotato),som er dyrket frem av bønder. I dette prosjektet sporer Sonjasdotter opp menneskets relasjoner til sine ernæringsbaserte kretsløp. Undersøkelsen innbefatter kultivering av den idag sjeldne potetsorten Kjøtt, et fungerende kompost toalett utviklet og drevet i samarbeid med professor Petter D. Jenssen, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning, og en fortelling i tekst og bilder.
Fortellingen beveger seg fra kultiveringen av Kjøttpotet og selvbergings kulturen den var dyrket i og for, til de endrede forholdene for kultivering og vekst gjennom oppdagelsen av metoden for å fiksere luftbåren nitrogen. Norsk industri var i front når det gjaldt å fremstille syntetisk gjødsel. Siden nitrogen innvirker på veksten til biomasse, er det dennes tilstedeværelse eller fravær som avgjør mulighetene for organisk vekst. Det siste århundredets eksplosjon i demografisk vekst har vært mulig kun på grunn av tilføringen av syntetisk utvinnet nitrogen til økosystemet. Overbefolkningen har blitt en trussel, ikke kun for menneskets egne overlevelse, men også for livet til mange andre arter på jorda. Denne destruktive dimensjonen av menneskets livssituasjon har blitt dagens apokalyptiske realitet.
Med prosjektet Fra Kjøtt til Kjøtt, ønsker Sonjasdotter å danne ett brudd i denne fortellingen gjennom å foreslå en reell og mulig tilbakekobling til nærende kretsløp. Den voksende befolkningen er kanskje en trussel for økosystemet sin balanse, men den er også en ressurs. Mennesker produserer avfall som er meget næringsrikt for jord. Om avfallet ivaretas og tilbakeføres inn i jordsmonnets kretsløp vil det bidra til å gi næring til åkerjord og dermed støtte menneskenes matproduksjon. En potetåker i bakgården kan enten bety at overlevelse igjennom et år er sikret, eller at en har en meningsfull og avslappet fritid. Å dyrke poteter har først og fremst vært en måte å bidra til husholdningen, men i dag kan småskala dyrking bety det motsatte - at en har overskudd til hobbyakiviteter.
«MAKING A LIVING» ble dyrket som en potetmark utenfor Västerbottens Museeums inngang og ble høstet ved utstillingens slutt. Avlingen ble tilberedt og servert ved åkerlappen. I mai begynner arbeidet med å plante potetene i kunstsenterets bakhage. Avlingen vil bli høstet, tilberedt og servert ved kunstsenteret i løpet av september 2017.
Visningsperiode 13.mai – september 2017
Alison Hiltner er en amerikansk billedkunstner som bor i Minneapolis i Minnesota. Hun har en BFA fra Universitetet i Kansas og en MFA fra Universitetet i Minnesota. I løpet av sin karriere har hun hatt separatutstillinger ved blant annet Spike Gallery i New York, the Museum of Surgical Sciences i Chicago, Heineman Myers Contemporary Art i Washington DC, Hardcourt House Arts Centre i Edmonton og Concordia Universitet. Hun har vært Artist-in-Residence ved Sculpture Space og the Soap Factory, og har mottatt en rekke statlige og private kunstnerstipend. Hiltner har deltatt i et stort antall gruppeutstillinger på østkysten og i MidWest, inkludert The Evanston Art Center i Chicago, Minnesota Museum of American Art og Perlman Museum. Hiltner er også tilknyttet Soo Visual Arts Center som Associate Director. Ved siden av utstillingen Alger og Poteter ved Telemark Kunstsenter i mai 2017 har hun en separatustilling ved Minneapolis Institute of Art (MIA).
Åsa Sonjasdotter er billedkunstner, født 1966 i Helsingborg, Sverige. Sonjasdotter samler fortellinger basert på forviklinger i menneskers og planters samboerforhold. Hun har lenge vært oppslukt av historien om poteten, en plante som næret den industrielle- og jordbruksrevolusjonen og dermed bidro til å gjøre omfattende kulturelle og demografiske endringer mulige. I sin kunstneriske praksis har hun bragt frem prosesser relatert til kropp, hukommelse og tap samt oppfattelse av tid og sted gjennom kultivering av vekster, billedbruk og fortellinger. Sonjasdotter er en av de grunnleggende medlemmene av The Neighbourhood Academy, et grasrotdrevet sted for læring og en gren av Prinzessinnengarten, en urban hage i Berlin, Tyskland.
Hun har vært professor ved Tromsø Kunstakademi, en institusjon som hun også var med på å etablere i 2007. Mellom 1996 til 2006 var Sonjasdotter en av grunnleggerne av den danske feminist kunst- og aksjonsgruppen Kvinder på Værtshus (Women Down the Pub). Sonjasdotter har studert ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København og ved Trondheim Kunstakademi. Hun har også en MFA fra avdeling for Teori og Kommunikasjon ved Det Kongelige Danske Kunstakademi. Fra og med 2014 er hun stipendiat på avdeling for kunst ved University of London.
Sonjasdotter har vært tildelt «The COAL Prize for Environmental Art» (Prix COAL Art et Environ-nement) av det Franske Ministeriet for Kultur og Kommunikasjon, det Franske Ministeriet for Økologi og Bærekraftig utvikling samt Centre national des arts plastiques (CNAP) i 2014, samt fra Statens Kunstfond i Danmark for verket The Order of Potato i 2009.
www.asasonjasdotter.net
For å se katalogen som ble laget i forbindelse med utstillingen, blant annet med intervjuer av kunstnerne, trykk her.
Alger og poteter er en utstilling og et forelesingsprogram som gjennomføres i perioden april til september 2017, og som har åpning under Greenlightdistrict lørdag 13. mai. Gjennom samarbeid og inkludering av forskere og eksperter på de to områdene, vil utstillingen vise hvordan akkurat alger og poteter kan være aktive agenter og innvirke til et mer bærekraftig og inkluderende fokus i forhold til klimaendringene, samt drøfte og peke på de reelle mulighetene for et grønt skifte.
Referansebiblioteket «Sympoiesis» oppstår i samarbeid med bidragsyterne i utstillingen, både i forkant og gjennom utstillingsperioden. Biblioteket er kalt opp etter Donna Haraways forståelse av ordet sympoiesis - gjøre sammen. Tanken er at biblioteket kan gi en inngang til utstillingens og tematikkenes komplekse innhold. Donna Haraway er filosof, feminist og professor emerita ved University of California, og har nylig utgitt boken “Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthuluscene” (2016), som handler om hvordan vi kan leve sammen i det vi har skapt for oss selv.
Utstillingen Alger og poteter er et samarbeid mellom billedkunstner og kurator Karolin Tampere og leder på TKS, Ida Bringedal, hvor fokuset ligger i kunstens evne til nytenking. Gjennom åpen og demokratisk dialog, har kunsten potensiale til å vise vei til andre mulige samfunn.
«It Was Tomorrow and It Is Yesterday» er en interaktiv installasjon av Alison Hiltner hvor betrakteren vikles inn i et science fiction-aktig scenario, et scenario som fremstår som en tolkning av den virkelige verden. Hovedingrediensen i utstillingen er mikroalger, eller nærmere bestemt spirulina. Hiltner valgte denne arten på grunn av dens hyppige utnyttelse som CO2-vasker / oksygen-generator og brennstoffkilde, og installasjonen er en reise gjennom kultivering og bruk. Cyanobakterieorganismen spirulina er vanskelig å definere; den er verken flora eller fauna, men i stedet en blanding av begge deler og ingen av delene. Energien kommer fra fotosyntesen, som linker den til flora, mens den indre infrastrukturen ligner en encellet parasitt. Algens kombinerte definisjon gjør at den passer perfekt til å utforske måtene som våre jordiske samboere tvinger frem nye veier. Nye veier for å lage en bedre morgendag for den menneskelige organisme.
Algene vokser frem innkapslet i gjennomsiktige vinylposer som responderer med CO2 data. Dataene kommer fra sensorer som henger på veggen som besøkeren blåser inn i, og algene reagerer på samme måte som om det har blitt sluppet mer oksygen inn i den innkapslete atmosfæren. Det pågår en utveksling mellom besøkeren og algene, hvor cyanobakteriene frigir et sukk av oksygenrik luft. Varigheten av dette sukket responderer med lengden man puster inn i sensorene, og til sammen skapes en rytmisk elementær form for kommunikasjon. Algesekkene svarer sine omgivelser ved å blåse seg opp og slippe ut luften som en reaksjon på datasettet det får tilsendt fra sensoren.
Gjennomsnittstemperaturer over hele kloden stiger hvert år, påvirket av det stadig økende karbondioksidinnholdet i atmosfæren. Alger – akvatiske og mikroskopiske organismer – transformerer karbondioksid til oksygen, og står for omtrent 75 prosent av oksygenet vi puster.
Som mennesker er vi avhengige av alger, de er en del av økosystemet som holder oss oppe. Nærmere bestemt var cyanobakteriene også medvirkende i å skape jordens atmosfære fra begynnelsen av utviklingen av livet. Den har en svært viktig rolle ved raskt å kunne endre klimaet. Den er en ressurs som kurskorreksjon, men også en styrke for økologiske ødeleggelser. Hiltner ser dette som en konsis forbindelse til hvordan mennesker samhandler med sine omgivelser.
Ved å puste inn i sensoren, skaper den besøkende en utveksling med alger. Gjennom karbondioksid fra pusten som omdannes til data vil algene frigjøre mer oksygen i luften. Sensoren vil også samle data av CO 2-nivået, og dette skaper en grunnlinje for luften i pumpene slik at algesekken vil “inhalere” og “puste” når publikum ikke kontrollerer sekkene med pusten direkte. En medfølgende videoprojeksjon visualiserer de innsamlede dataene; vekst og fall av utveksling mellom publikum og alger vil avbildes gjennom gjennom høyning og fall av hastigheten til boblene filmet fra en av dyrkingstankene.
Alison Hiltner ser seg selv som en science fiction-arkeolog, hvor hun utforsker medielandskapet av filmer, TV, og videospill og sammenflettingen av disse temaene med dagens vitenskapelige undersøkelser. It Was Tomorrow and It Is Yesterday er et responderende eksperiment som demonstrerer en symbiose av alger og mennesker. Ved å være like mye et eksperimentelt laboratorium og en symbiotisk organisme, fordyper denne installasjonen publikum i et landskap preget av science fiction, men befolket av virkelige organismer, hvor fakta og fantasi møtes. Ved å opprette en personlig forbindelse med sensordata, gir arbeidet en intim tilnærming til klimaspørsmål. Mennesker lager forbindelser til den naturlige verden på ulike måter; jo mer vi føler med det som omgir oss, jo mer lengter vi etter å forstå og investere i skjebnen til miljøet og organismene som er våre samboere på jorda.
Visningsperiode 13. mai - 11.juni 2017
FRA KJØTT TIL KJØTT av Åsa Sonjasdotter tar utgangspunkt i den gamle potetsorten Kjøttpotet (Meatpotato),som er dyrket frem av bønder. I dette prosjektet sporer Sonjasdotter opp menneskets relasjoner til sine ernæringsbaserte kretsløp. Undersøkelsen innbefatter kultivering av den idag sjeldne potetsorten Kjøtt, et fungerende kompost toalett utviklet og drevet i samarbeid med professor Petter D. Jenssen, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning, og en fortelling i tekst og bilder.
Fortellingen beveger seg fra kultiveringen av Kjøttpotet og selvbergings kulturen den var dyrket i og for, til de endrede forholdene for kultivering og vekst gjennom oppdagelsen av metoden for å fiksere luftbåren nitrogen. Norsk industri var i front når det gjaldt å fremstille syntetisk gjødsel. Siden nitrogen innvirker på veksten til biomasse, er det dennes tilstedeværelse eller fravær som avgjør mulighetene for organisk vekst. Det siste århundredets eksplosjon i demografisk vekst har vært mulig kun på grunn av tilføringen av syntetisk utvinnet nitrogen til økosystemet. Overbefolkningen har blitt en trussel, ikke kun for menneskets egne overlevelse, men også for livet til mange andre arter på jorda. Denne destruktive dimensjonen av menneskets livssituasjon har blitt dagens apokalyptiske realitet.
Med prosjektet Fra Kjøtt til Kjøtt, ønsker Sonjasdotter å danne ett brudd i denne fortellingen gjennom å foreslå en reell og mulig tilbakekobling til nærende kretsløp. Den voksende befolkningen er kanskje en trussel for økosystemet sin balanse, men den er også en ressurs. Mennesker produserer avfall som er meget næringsrikt for jord. Om avfallet ivaretas og tilbakeføres inn i jordsmonnets kretsløp vil det bidra til å gi næring til åkerjord og dermed støtte menneskenes matproduksjon. En potetåker i bakgården kan enten bety at overlevelse igjennom et år er sikret, eller at en har en meningsfull og avslappet fritid. Å dyrke poteter har først og fremst vært en måte å bidra til husholdningen, men i dag kan småskala dyrking bety det motsatte - at en har overskudd til hobbyakiviteter.
«MAKING A LIVING» ble dyrket som en potetmark utenfor Västerbottens Museeums inngang og ble høstet ved utstillingens slutt. Avlingen ble tilberedt og servert ved åkerlappen. I mai begynner arbeidet med å plante potetene i kunstsenterets bakhage. Avlingen vil bli høstet, tilberedt og servert ved kunstsenteret i løpet av september 2017.
Visningsperiode 13.mai – september 2017
Alison Hiltner er en amerikansk billedkunstner som bor i Minneapolis i Minnesota. Hun har en BFA fra Universitetet i Kansas og en MFA fra Universitetet i Minnesota. I løpet av sin karriere har hun hatt separatutstillinger ved blant annet Spike Gallery i New York, the Museum of Surgical Sciences i Chicago, Heineman Myers Contemporary Art i Washington DC, Hardcourt House Arts Centre i Edmonton og Concordia Universitet. Hun har vært Artist-in-Residence ved Sculpture Space og the Soap Factory, og har mottatt en rekke statlige og private kunstnerstipend. Hiltner har deltatt i et stort antall gruppeutstillinger på østkysten og i MidWest, inkludert The Evanston Art Center i Chicago, Minnesota Museum of American Art og Perlman Museum. Hiltner er også tilknyttet Soo Visual Arts Center som Associate Director. Ved siden av utstillingen Alger og Poteter ved Telemark Kunstsenter i mai 2017 har hun en separatustilling ved Minneapolis Institute of Art (MIA).
Åsa Sonjasdotter er billedkunstner, født 1966 i Helsingborg, Sverige. Sonjasdotter samler fortellinger basert på forviklinger i menneskers og planters samboerforhold. Hun har lenge vært oppslukt av historien om poteten, en plante som næret den industrielle- og jordbruksrevolusjonen og dermed bidro til å gjøre omfattende kulturelle og demografiske endringer mulige. I sin kunstneriske praksis har hun bragt frem prosesser relatert til kropp, hukommelse og tap samt oppfattelse av tid og sted gjennom kultivering av vekster, billedbruk og fortellinger. Sonjasdotter er en av de grunnleggende medlemmene av The Neighbourhood Academy, et grasrotdrevet sted for læring og en gren av Prinzessinnengarten, en urban hage i Berlin, Tyskland.
Hun har vært professor ved Tromsø Kunstakademi, en institusjon som hun også var med på å etablere i 2007. Mellom 1996 til 2006 var Sonjasdotter en av grunnleggerne av den danske feminist kunst- og aksjonsgruppen Kvinder på Værtshus (Women Down the Pub). Sonjasdotter har studert ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København og ved Trondheim Kunstakademi. Hun har også en MFA fra avdeling for Teori og Kommunikasjon ved Det Kongelige Danske Kunstakademi. Fra og med 2014 er hun stipendiat på avdeling for kunst ved University of London.
Sonjasdotter har vært tildelt «The COAL Prize for Environmental Art» (Prix COAL Art et Environ-nement) av det Franske Ministeriet for Kultur og Kommunikasjon, det Franske Ministeriet for Økologi og Bærekraftig utvikling samt Centre national des arts plastiques (CNAP) i 2014, samt fra Statens Kunstfond i Danmark for verket The Order of Potato i 2009.
www.asasonjasdotter.net
For å se katalogen som ble laget i forbindelse med utstillingen, blant annet med intervjuer av kunstnerne, trykk her.
Foredrag i forbindelse med utstillingen:
|
|
|
|