CHASSIS | Fredrik Berberg 27.oktober – 12.desember
«Gjennom sin fetisjaktige holdning til basen strekker skulpturen seg nedover for å sluke sokkelen og gjøre den til en del av seg selv, bort fra det aktuelle stedet sokkelen knytter den til; og gjennom representasjonen av sine egne materialer eller sin egen tilblivelsesprosess avbilder skulpturen sin egen autonomi». – Rosalinda E. Krauss
Fredrik Berberg arbeider med skulptur og objekter der han undersøker forholdet mellom det fysiske og virtuelle, hvor bruk av 3d-modeleringsprogram er det sentrale verktøy i utforskningen. Gjennom en fri tilnærming skapes nye konstellasjoner, som gjengis i forskjellige materialer, med referanser til minimalisme og arkitektur. I denne prosessen dannes en estetisk dialog med 3d-programmet som søker en fysisk presentasjon av det virtuelle. Begrensningene i dette programmet skaper et eget formspråk som grenser over i abstraksjon.
Inspirert av Rosalinda Krauss sin tekst «skulpturen i det utvidede felt» der hun utfordrer hierarkiet mellom skulptur og pidestall, bruker Berberg pidestallen som et aktivt element i komposisjonene. Der man kan spørre seg selv om pidestallen er skulpturen eller omvendt, i det skulpturen absorberer pidestallen?
Til utstillingen Chassis i Telemark Kunstsenter har Berberg laget en ny serie til kunstsenterets lokaler i gamle Norges Bank i Skien. Her viser han 15 nye skulpturer som danner ulike strategier for å gå i dialog med virtuell modellering. Hvert arbeid problematiserer dette igjennom tre perspektiver; skulptur, pidestall og maleri.
3D-printing er en produksjonsteknikk der tredimensjonale objekter bygges opp lag for lag ved å sprøyte tynne strimler smeltet plast koordinert gjennom et aksesystem. Prosessen styres av et 3d-dataprogram. Fordelen med 3D-printing er at man ut fra 3D-datafilen kan lage en fysisk del raskt og kostnadsgunstig, uten bruk av støpeverktøy. 3D-utskrift skiller seg fra andre typer produksjon ved at den ikke benytter noen form for kutting eller drilling. En 3D-skriver kan bruke mange forskjellige materialer; men mest brukt er plast.
I sine skulpturer approprierer Berberg 3d-print via manuell prosess. Han imiterer denne prosessen der han klemmer ut strimler med porselen med hjelp av en elektrisk fugepistol som danner en organisk og tilfeldig form. I motsetning til den presise printeren jobber han mot en fri form, uten noen figurativ hensikt annet enn å avbilde prosessen i seg selv. Samtidig søker den mot estetiske og performative kvaliteter i avtrykket etter imperfeksjonen via manuell oversettelse. I denne prosessen oppstår et litt fåfengt forsøk på manuell arbeidskraft i møte med en fremtid der det er spådd at 3d-printing vil skape en ny industriell revolusjon.
Pidestallen er tradisjonelt sokkelen eller fotstellet for en skulptur, her fungerer pidestallen mer som et chassis og akkompagnerer porselensformene for å gjenspeile modelleringsprogrammets logikk omkring oppbygging av form. Skulptur og pidestall er ett. Pidestallene er produsert av polyuretan og akrylmaling, i overflaten skildres maleriske materialgjengivelser som stein og betong. Noen er realistisk skildret, mens andre beveger seg mer ut i det abstrakte. Disse overflatene refererer til billedteksturen i virtuell modellering der avfotograferinger av ulike overflater klistres på objektene for å tilegne de en viss materialitet.
Fredrik Berberg (f. 1986 Skien) er en Oslo-basert kunstner, utdannet fra Kunstakademiet i Bergen. Han har deltatt på gruppeutstillinger som Høstutstillingen på Kunstnernes Hus, og hatt separatutstillinger ved blant annet Lynx og Noplace. Berberg har gjennomført utsmykningsoppdrag, og mottatt flere stipender, blant annet Statens 2-årige arbeidsstipend. I tillegg til utstillingen ved Telemark Kunstsenter, er han aktuell med separatutstillinger ved Boa (Oslo) og Palmera (Bergen).
Utstillingen åpnet med musikalsk innslag av musikerduoen Lerin/Hystad.
«Gjennom sin fetisjaktige holdning til basen strekker skulpturen seg nedover for å sluke sokkelen og gjøre den til en del av seg selv, bort fra det aktuelle stedet sokkelen knytter den til; og gjennom representasjonen av sine egne materialer eller sin egen tilblivelsesprosess avbilder skulpturen sin egen autonomi». – Rosalinda E. Krauss
Fredrik Berberg arbeider med skulptur og objekter der han undersøker forholdet mellom det fysiske og virtuelle, hvor bruk av 3d-modeleringsprogram er det sentrale verktøy i utforskningen. Gjennom en fri tilnærming skapes nye konstellasjoner, som gjengis i forskjellige materialer, med referanser til minimalisme og arkitektur. I denne prosessen dannes en estetisk dialog med 3d-programmet som søker en fysisk presentasjon av det virtuelle. Begrensningene i dette programmet skaper et eget formspråk som grenser over i abstraksjon.
Inspirert av Rosalinda Krauss sin tekst «skulpturen i det utvidede felt» der hun utfordrer hierarkiet mellom skulptur og pidestall, bruker Berberg pidestallen som et aktivt element i komposisjonene. Der man kan spørre seg selv om pidestallen er skulpturen eller omvendt, i det skulpturen absorberer pidestallen?
Til utstillingen Chassis i Telemark Kunstsenter har Berberg laget en ny serie til kunstsenterets lokaler i gamle Norges Bank i Skien. Her viser han 15 nye skulpturer som danner ulike strategier for å gå i dialog med virtuell modellering. Hvert arbeid problematiserer dette igjennom tre perspektiver; skulptur, pidestall og maleri.
3D-printing er en produksjonsteknikk der tredimensjonale objekter bygges opp lag for lag ved å sprøyte tynne strimler smeltet plast koordinert gjennom et aksesystem. Prosessen styres av et 3d-dataprogram. Fordelen med 3D-printing er at man ut fra 3D-datafilen kan lage en fysisk del raskt og kostnadsgunstig, uten bruk av støpeverktøy. 3D-utskrift skiller seg fra andre typer produksjon ved at den ikke benytter noen form for kutting eller drilling. En 3D-skriver kan bruke mange forskjellige materialer; men mest brukt er plast.
I sine skulpturer approprierer Berberg 3d-print via manuell prosess. Han imiterer denne prosessen der han klemmer ut strimler med porselen med hjelp av en elektrisk fugepistol som danner en organisk og tilfeldig form. I motsetning til den presise printeren jobber han mot en fri form, uten noen figurativ hensikt annet enn å avbilde prosessen i seg selv. Samtidig søker den mot estetiske og performative kvaliteter i avtrykket etter imperfeksjonen via manuell oversettelse. I denne prosessen oppstår et litt fåfengt forsøk på manuell arbeidskraft i møte med en fremtid der det er spådd at 3d-printing vil skape en ny industriell revolusjon.
Pidestallen er tradisjonelt sokkelen eller fotstellet for en skulptur, her fungerer pidestallen mer som et chassis og akkompagnerer porselensformene for å gjenspeile modelleringsprogrammets logikk omkring oppbygging av form. Skulptur og pidestall er ett. Pidestallene er produsert av polyuretan og akrylmaling, i overflaten skildres maleriske materialgjengivelser som stein og betong. Noen er realistisk skildret, mens andre beveger seg mer ut i det abstrakte. Disse overflatene refererer til billedteksturen i virtuell modellering der avfotograferinger av ulike overflater klistres på objektene for å tilegne de en viss materialitet.
Fredrik Berberg (f. 1986 Skien) er en Oslo-basert kunstner, utdannet fra Kunstakademiet i Bergen. Han har deltatt på gruppeutstillinger som Høstutstillingen på Kunstnernes Hus, og hatt separatutstillinger ved blant annet Lynx og Noplace. Berberg har gjennomført utsmykningsoppdrag, og mottatt flere stipender, blant annet Statens 2-årige arbeidsstipend. I tillegg til utstillingen ved Telemark Kunstsenter, er han aktuell med separatutstillinger ved Boa (Oslo) og Palmera (Bergen).
Utstillingen åpnet med musikalsk innslag av musikerduoen Lerin/Hystad.