LARS SANDÅS| Deep Fried World 18. november - 17. desember
Utstillingen Deep Fried World tematiserer hvordan overkonsum preger de fleste aspekter av samfunnet og hvordan det bidrar til å ødelegge livsgrunnlaget vårt. Sandås er interessert i å undersøke hvordan dette oppleves - i livene, kroppene og følelsene våre. I vårt kapitalistiske samfunn blir vi hele tiden utsatt for fristelser. Grunnleggende drifter i mennesket som appetitt, seksualitet og det å inngå i fellesskap med andre mennesker blir brukt av markedskreftene på måter som Sandås mener virker fremmedgjørende på oss.
Med dette som utgangspunkt undersøker han balansegangen mellom tiltrekning og avsky: Det vippepunktet der mat, eller andre ting som rus, sex eller generelt konsum, går fra å være noe appetittvekkende og lystbetont til noe direkte frastøtende.
Serien Deep Fried World kan ses som en strukturell kritikk, men inngangen til prosjektet er gjennom det subjektive og sanselige, det mer intuitive og umiddelbare, heller enn det teoretiske.
Inspirert av alt fra Carl Gustav Bellman 1700-talls-skildringer til tegneseriealbumet Asterix i Alpene prøver Sandås å tilnærme seg det han mener er samtidens største paradoks; det at dagens økonomiske system baserer seg på økonomisk vekst, som igjen krever økt konsum, samtidig som vi vet at dette konsumet ødelegger livsgrunnlaget vårt. Han stiller spørsmålstegn ved hva som skjer med oss og inni oss, når vi stadig konsumerer mer og samtidig ser at planetens atmosfære og økosystemer kollapser som følge av dette.
Lars Sandås jobber innen teknikker som grafikk, tegning, maleri, skulptur og bok. Arbeidene behandler samfunnsnære og politiske tema som utenforskap, fordeling, urettferdighet og vold. Hans mest sentrale arbeider er: Små monumenter: tre fysiske minnesmerker/historiske plaketter/skulpturer, tre sentrale steder i det offentlige rom i Oslo, som forteller om byens åpne rusmiljø i Oslos nyere historie, og Narkoatlas - Oslo som utkom høsten 2016 og forteller historien til Oslos åpne rusmiljø, fra det oppstod i Slottsparken i 1966 og frem til idag.
Utstillingen Deep Fried World tematiserer hvordan overkonsum preger de fleste aspekter av samfunnet og hvordan det bidrar til å ødelegge livsgrunnlaget vårt. Sandås er interessert i å undersøke hvordan dette oppleves - i livene, kroppene og følelsene våre. I vårt kapitalistiske samfunn blir vi hele tiden utsatt for fristelser. Grunnleggende drifter i mennesket som appetitt, seksualitet og det å inngå i fellesskap med andre mennesker blir brukt av markedskreftene på måter som Sandås mener virker fremmedgjørende på oss.
Med dette som utgangspunkt undersøker han balansegangen mellom tiltrekning og avsky: Det vippepunktet der mat, eller andre ting som rus, sex eller generelt konsum, går fra å være noe appetittvekkende og lystbetont til noe direkte frastøtende.
Serien Deep Fried World kan ses som en strukturell kritikk, men inngangen til prosjektet er gjennom det subjektive og sanselige, det mer intuitive og umiddelbare, heller enn det teoretiske.
Inspirert av alt fra Carl Gustav Bellman 1700-talls-skildringer til tegneseriealbumet Asterix i Alpene prøver Sandås å tilnærme seg det han mener er samtidens største paradoks; det at dagens økonomiske system baserer seg på økonomisk vekst, som igjen krever økt konsum, samtidig som vi vet at dette konsumet ødelegger livsgrunnlaget vårt. Han stiller spørsmålstegn ved hva som skjer med oss og inni oss, når vi stadig konsumerer mer og samtidig ser at planetens atmosfære og økosystemer kollapser som følge av dette.
Lars Sandås jobber innen teknikker som grafikk, tegning, maleri, skulptur og bok. Arbeidene behandler samfunnsnære og politiske tema som utenforskap, fordeling, urettferdighet og vold. Hans mest sentrale arbeider er: Små monumenter: tre fysiske minnesmerker/historiske plaketter/skulpturer, tre sentrale steder i det offentlige rom i Oslo, som forteller om byens åpne rusmiljø i Oslos nyere historie, og Narkoatlas - Oslo som utkom høsten 2016 og forteller historien til Oslos åpne rusmiljø, fra det oppstod i Slottsparken i 1966 og frem til idag.
Foto: Istvan Virag / KUNSTDOK