DEN KULTURELLE SKOLESEKKEN I TELEMARK (DKS)
Telemark Kunstsenter har gjennom årene laget en rekke produksjoner for Den kulturelle skolesekken i Telemark, og samarbeider tett med Telemark fylkeskommune i utvalg og nyproduksjoner av visuell kunst til skolene i fylket. Produksjonene vi har laget hittil har reist rundt fylket på kryss og tvers og til alle skoleklasser, og vi lager stadig også nye spesialtilpassede utstillinger til dette formålet. For mer informasjon om det som skjer på fylkesplan se nettsidene til Dks Telemark. Vi mottar også jevnlig besøk fra elever rundt omkring i fylket, og har delt ansvar med fylkeskommunen om opplæring og oppfølging av formidlere. Ettersom formidling står høyt i kurs hos oss, deler vi gjerne av denne kompetansen. Det er bare å ta kontakt. Produksjoner fra TKS på turné høsten 2016: The Big Draw I oktober måned hvert år foregår den verdensomspennende tegnefestivalen The Big Draw, hvor alle fylker oppfordres til å delta. Grunnidéen er at engasjerte tegnekunstnere bringer inn nye tegneverktøy, formater, situasjoner, metoder og tilnærminger til det å tegne. DKS Telemark vil i løpet av september - november 2016 samarbeide med Bamble og Porsgrunn kommune om deltagelse i The Big Draw gjennom tegneverksteder i ungdomsskolene. Målgruppe: 8.- 10. trinn Idé/opplegg: Kunstnerne i samarbeid med DKS Telemark, Telemark kunstsenter, Bamble og Porsgrunn kommune. Kunstnere/grupper: Aleksi Wildhagen, Per Ragnar Møkleby, Stine Gonsholt & Kjersti Grøstad Mer informasjon om produksjonen finnes her.
Det var en gang
Skulpturen Det var en gang appellerer til undring, fabulering, eventyr og fortellinger. Det kan være historier, eventyr og fortellinger vi kjenner eller at vi får lyst til å lage våre egne historier med utgangspunkt i kunstverket. Det var en gang er et tredimensjonalt verk og betraktes som skulptur. Ofte blir skulptur kalt et tredimensjonalt bilde. Bilde og skulptur har felles formale elementer som f.eks farge, linje, tekstur og lys/skygge. Det sentrale ved skulptur er at det er et reelt volum og at det virkelige rom blir tatt i bruk. Målgruppe: 1.- 4. trinn Idé/opplegg: Philipp Dommen Kunstformidler: Torhild Grøstad Mer informasjon om produksjonen finnes her. Foto: Kulturskatten/Dks Telemark
Verds- skrifta Produksjonen tar utgangspunkt i det greske ordet for tegning og skrift, grafein. Dette er et ord som knytter svært ulike seksjoner av virkeligheten sammen, gjennom sin rolle i sammensatte ord som f.eks. fotografi. Ordet spenner mellom vitenskapelige nedtegnelser, som kosmografi til mer subjektive menneskelige uttrykksformer som f. eks. kalligrafi. Essensen av ordet ser ut til å peke på skrift av ulike slag. Så kan en forestille seg den store Grafien som verdens skrift, virkelighetens-skrift. Universets skriftlige uttrykk. Denne produksjonen er et mobilt laboratorium som elevene selv vil kunne eksperimentere med, i samarbeid eller under oppsyn med formidler. Utstillingen vi bestå av ulike analoge skulpturer, som alle kan tegne utifra ulike parametere. Polygrafi - en løgn-tegner hvor eleven vil bli koblet til et apparat som registrerer puls og forandring i puls, altså lage en personlig, kroppslig avtegning. Her vil elevene bli oppfordret til å lyve for å se om det gir utslag. Elevene vil kunne utforske og prøve en pendeltegnemaskin som tegner ulike mønstre ettersom hvordan man stiller den inn. En kymografi - bølgetegning vil bli satt i et kar og tegne ned bølgefrekvenser, avhengig av bølgelengden som blir produsert. Om det er vann i nærheten av skolen så kan det brukes. Anemografi - vindtegning - her vil utstyret tas ut for at vinden skal lage sine tegn. Seismografi - jordvibrasjonstegning - her vil elevene lage vibrasjoner og maskinen vil avtegne disse. Elevene vil være sterkt deltagende i utstillingen, ved utforsking og utprøving av de analoge apparatene. Til sammen vil alle avtegningene fra formidlingen bindes sammen og bli en bok som klassen kan beholde. Disse vil hver på sin måte utstråle et eget grafisk uttrykk eller kommunisere en egen sannhet fra verdens prosesser, en slags antologi. Målgruppe: 1.- 7. trinn Idé/opplegg: Ånond Versto Kunstformidlere:
Mer informasjon om produksjonen finnes her. Foto: Ånond Versto/Dks Telemark
Hvordan ser du? Mekanikken i blikket.
Bildene danner grunnlaget for en samtale om det å se. Hver for seg undersøker disse fotografiene ulike ståsteder du inntar for å se. Er kamera det samme som et øye? Hva tenker du imens du ser? Hvordan påvirker tankene til fotografen bildets oppbygning? Hva er det vi som betraktere ikke får se? Denne formidlingen er et møte mellom fotografiet og den som ser. Fotografiet er det kunstneriske mediet som har utviklet seg mest rent teknisk. Dette påvirker muligens vår bruk og tolkning av den. Det er viktig at barn og ungdom får et bevisst og modent forhold til hvilken virkning bilde har på oss. Og slik også får en bevisst hodning til hvordan de selv bruker fotografiet.
Målgruppe: 8.- 10. trinn Idé/opplegg: Verena Winkelmann Kunstformidler: Verena Winkelmann Mer informasjon om produksjonen finnes her.
|