FRYSER OG HOLDER PÅ VARMEN - MATILDE WESTAVIK GAUSTAD
Gjennom vevarbeid og et videoverk vil Gaustad vise oss sider av underlige og noen ganger ubehagelige grenser mellom mennesket, dyr og teknologi. Grensen mellom det virkelige og uvirkelige - er det på vei til å gå i oppløsning eller samle seg?
Utopi og dystopi er ofte utgangspunktet i hennes arbeider og i verkene hun stiller ut tar hun for seg menneskelig hybris og storslåtthet. Kontroll og måten vi bruker naturen på.
Gaustad om arbeidene:
— Motivene i billedvevene er variasjoner og abstraksjoner av pyramider og trappepyramider, sett ovenfra, forfra og fra siden. Prosjektet kretser rundt denne pyramideformen, en form med tung symbolverdi som gjentas i kulturer over hele verden gjennom historien. Det kan være alt fra varder, gravmonumenter, signalbygg under modernismen og frem til i dag, til eldgamle og uforklarlige strukturer konstruert av samfunn vi har lite kunnskap om.
Matilde Westavik Gaustad - (f. 1987, Trondheim) er billedkunster med mastergrad fra Det Kongelige Kunstakademi i København fra 2016. Gaustad arbeider med håndvevd tekstil og video, og fokuserer på de merkelige og til tider ubehagelige aspektene ved forholdet mellom mennesker, dyr og teknologi. Gaustad har nylig hatt utstilling på Kunsthall Trondheim, deltok på Hannah Ryggen Triennale 2022, og har tidligere vist verk på blant annet Høstutstillingen, Celsius Projects i Malmö, Kunstmuseet Nord-Trøndelag, Babel visningsrom for kunst og BO i Oslo. Denne våren er hun aktuell med separatutstilling på Kristiansund Kunsthall.
Fotografert av KUNSTDOK / István Virág.