GJERPEN BARNESKOLE
Kunstnerne Kari Skoe Fredriksen og Odd Fredrik Heiberg ferdigstilte utsmykkingen ved Gjerpen barneskole i Skien i februar 2010. Utsmykkingen er plassert i ni glassdekte bokser i aulaens bakvegg. Verket er uten tittel. Samarbeid med elevene Utsmykkingens intensjon var å speile skolens profil og ivareta en brukermedvirkning via samarbeidet med elever. Aulaen fungerer her også som en slags åpen gang mellom 1. til 4. Klasse på den ene siden og SFO og 5.-7. klassetrinn på den andre. Elevene var og deltagende i plassering og fargevalg ved befaring på skolen under byggeprosessen. Selv om utsmykkingen består av adskilte objekter i adskilte bokser, betraktes utsmykkingen som ett verk, én helhet, og ikke som enkeltstånde delverk. Siden veggen i aulaen er kraftig buet ser man samtlige bokser når man kommer inn i rommet. Man kan også se boksene som tydelige fargeelementer, på avstand, gjennom aulavinduene i skolegården. Siden boksene er gjennomgående, kan deres innhold sees fra aulaen på den ene siden, og fra bibliotek og datalab på den andre siden. Selvstendig tanke og refleksjon En grunntanke i utsmykkingen er refleksjon, altså at skolen først og fremst skal lære deg å tenke selvstendig og forstå, fremfor bare det å pugge. For å understreke dette er flere gjenstander belagt med sølv: En cap, skolemateriell innsamlet fra elever (viskelær, penn, blyant, saks, penal etc) og en lokkeand. Den uvirkelig blanke overflaten distanserer betrakteren fra selve tingen over mot selve idéen objektet representerer, samtidig som det speiler omgivelsene rundt, bokstavelig og i overført betydning. |
Oppbygning og omfang
Syv av boksene inneholder objekter, de to andre skal brukes til skolens egne presentasjoner. Disse to boksene har hengslet vindu, og kan lett åpnes. En luke i bokstaket skjuler strømuttak og en stepmotor som kan brukes for å tilkoble ekstra lys og gi bevegelighet til presentasjonselemeneter. Disse to boksene er hvitmalte og avlange, én med høydeformat, ca 260 × 45 × 35cm, og en med breddeformat ca 45 × 110 × 35 cm. Intensjonen er at skolen enkelt, raskt og uhøytidelig skal kunne presentere aktuelle prosjekter og aktiviteter, som en stadig skiftende, men likevel integrert del av utsmykkingen. Samtlige bokser er opplyst av fiberoptiske lamper med et sentralt lysaggregat. De syv øvrige boksene, med permanente utsmykkingsobjekter er alle på ca 45 × 45 × 35 cm og lakkert i ulike farger. Objektene har alle en klar referanse til skolen, ved skolens verdier og profil, og gjennom et samarbeid med skolens elever. Skolen ligger inntil et friområde: En innsjø med et svært artsrikt fuglereservat, og tilgrensende jordbruksland. Begge deler brukes aktivt på alle nivåer, som en konkret ingrediens i skolens miljø- og friluftsprofil. Boksene er plassert lavt, fra ca 70 cm over gulvet, for å understreke at de primært henvender seg mot elevene. Objektene kan oppleves fra begge sider, og vil dermed også sees i sammenheng med utsikten på den andre siden. Man oppdager også fort at man selv nesten blir et objekt for de på den andre siden dersom man legger seg inntil boksvinduet. Et hus, som elevene oppfattet både som en metafor for samfunnet og mennesket, er bygget inne i en av boksene. Man kan se gjennom det, via to kaleidoskopiske tunneller: Én likesidet trekant gjennom loftet og én rektangulær gjennom dørpartiet. Gjentagelsen og forvrengningen av det man kan se på den andre siden er både en morsom opplevelse, og stadig ny, ettersom hva og hvem som står på andre siden. Kube på stålkuler En stor, hvit kube, på fire speilblanke stålkuler fyller en annen. To ulike optiske mønster står på hver side. Begge viser enkle strekmønster, og betrakter opplever sirkler eller grå prikker i tomrommet hvor strekene møtes. Elevenes håndskrift i stein Sammen med elevene hentet vi to steiner fra Gjerpenshavna, friområdet like utenfor skolen. Begge er rullesteiner, etterlatt av bréen i siste istid. Den ene er av marmor, den andre av granitt. På steinene har vi inngravert ord og utsagn, brokker av setninger skrevet ned på ”hemmelige” lapper, hvor elevene skulle notere ønsker, tanker og interesser relatert til hverdagen og skolen. De utvalgte ordene er nøyaktige kopier av elevenes håndskrift, forstørret mange ganger. |