Geir Backe Altern var en av kunstnere under Greenlightdistrict 2021, med verket En sti rundt Googletomta, hvor han brukte stien som en kunstnerisk intervensjon. Han tråkket stien opp sammen med publikum, for å vise og selv forstå størrelsen på tomta og ha tid til å diskutere og tenke gjennom saken sammen med folk i Grenland. Foto: Geir Backe Altern
Google-saken og kunstnernes ytringsfrihet
Debattinnlegg i Telemarksavisa, 10. april 2024 - ved Hilde Tørdal, daglig leder Telemark kunstsenter
I går kveld var Ælvespeilet fullsatt da det var duket for Folkemeninga: Miljødebatten, der politikere, utbyggere og aktører fra kultur- og miljøbevegelsen debatterte fire konkrete saker i kjølvannet av NRK-serien Oppsynsmannen til Bård Tufte Johansen. Fire enorme naturområder er vedtatt nedbygget til fordel for industri- og handelsformål: Google-tomta på Gromstul i Skien, Lønnebakke i Porsgrunn, Langrønningen og Frier Vest i Bamble. Som publikum på første rad satt samarbeidspartnerne i kunstfestivalen Greenlight og flere andre i Grenlands kulturliv, som også deler et stort miljøengasjement og som har brukt sine visningssteder til å sette natur og miljøsaker på agendaen i årevis.
Et aspekt som ble løftet av Tommy Sørbø, var verdien av kunstneriske ytringer og samtidskunstens ytringskår her i Grenland. Greenlight ble nevnt som den aktøren som gjennom kunsten satte sitt søkelys på Google-saken i 2021. Kunstfestivalens program aktualiserte og problematiserte, på et tidlig tidspunkt, en av de viktigste sakene Skien har hatt de siste årene og som vil prege samfunnet vårt i veldig lang tid framover.
Under festivalen evnet kunstnerne å stille spørsmål og løfte sakskomplekset på en måte som de lokale mediene til da ikke evnet. I denne fasen var de lokale mediene mest opptatt av å heie fram Google og dekket transformator-opptog gjennom Skien nattetid, som om det var en nasjonal begivenhet. Det er et demokratisk problem når lokale medier mister sitt samfunnsoppdrag av syne. Da opphører en av grunnsteinene i vårt samfunn å fungere.
På egne vegne opplever Greenlight det som et demokratisk problem i seg selv at redaktørene i Varden, TA, PD, NRK Telemark og de andre mediehusene i Telemark, verken skriver om kunst og helt har sluttet med kunstkritikk. Dermed underkjenner de kunsten som en viktig, selvstendig ytringsarena, med evne til å sette dagsorden og få fram kritiske spørsmål – men ofte på et mer overordnet plan og i et lengre perspektiv.
Det er nå nærmest blitt umulig å få presse, der selve kunsten er i fokus som en selvstendig ytring, og å bli tolket og debattert ut ifra hva kunstnerne har på hjertet. Vi som driver visningsstedene i Grenland og som samarbeider om Greenlight-festivalen er oppriktig bekymret for at mangelen på omtale, kunstkritikk og debatt om kunsten, fører til at Grenland blir et fattigere samfunn med større forskjeller, der vi blir mindre vant til å forholde oss til kunsten og derfor synes det vanskelig å snakke om og tolke det visuelle språket.
I dag på fredagsdebatten på NRK løftet Knut Skansen, direktør for Oslo filharmoniske orkester, Marte Spurkland, redaktør for H magasin for humanisme og Monica Csango, forfatter og filmskaper, opp den grunnleggende verdien av kunsten. Dens evne til å debatt og ikke minst nytolkning av evig aktuelle tema og skildring av allmennmenneskelige følelser og dilemmaer. Knut Skansen tok også til orde for verdien av kunsten til å bedre folkehelse og som en viktig felles identitets-skaper.
Vi har et strålende kunstliv i Grenland som hver dag leverer kunstneriske ytringer på nasjonalt og internasjonalt nivå – men uten at det kommer alle for øre. Det virker som redaktørene i avisene er likegyldige til sitt mandat: En redaktør skal ivareta ytringsfriheten, pressefriheten og informasjonsfriheten. Gjennom sin redaktørgjerning skal redaktøren arbeide for frie mediers demokratiske rolle og det som etter hans/hennes mening tjener samfunnet. Redaktøren har det personlige og fulle ansvar for mediets innhold.
Redaktørene må ha større visjoner og evne å engasjere sine lesere og ikke minst nye, unge lesere, som trenger kulturell ballast hjemmefra og kjennskap til hvor de skal gå for å bli utfordret i sine tankesett og reflektere over de store spørsmålene i livet og evne til å tenke langsiktig utover sin egen person.
Redaktørene virker kun opptatt av hvor mange klikk en artikkel eller nyhetssak får og når de avviser oss direkte med saker, får vi høre at vi må knytte kunsten opp mot andre dagsaktuelle saker som ellers pågår i media. Dette er en ond sirkel og en strategi som er kortsiktig og utgjør en fare for demokratiet og ytringsfriheten i Grenland. Kunsten må tas på alvor av redaktørene og formidles, kritiseres og debatteres med ulike stemmer i media, slik at vi kan få løftet opp alvorlige tema som påvirker våre liv, våre barns og klodens framtid.
Hvilke utopier kan kunsten vise oss? Debatten i Ælvespeilet i går viste at vi trenger å løfte blikket og komme oss ut av de gamle tankesettene.
2024-utgaven av Greenlight har fått tittelen, «The Curse of an Unstoppable Appetite», og henter inspirasjon fra gresk mytologi der kongen av Thessalia, Erysichton blir forbannet til evig sult etter å ha felt et tre i en hellig eikelund. Ifølge myten ble han så desperat at han solgte sin egen datter til slaveri og endte opp med å fortære seg selv, bit for bit. Hans umettelige hunger fungerer som en gripende skrekkhistorie på menneskehetens ustoppelige begjær og grådighet på mer og de vidstrakte og katastrofale konsekvensene den fører med seg.
Greenlight arrangeres i 2024 for fjerde gang siden oppstarten i 2017. Kunstfestivalen er den største i sitt slag i Norge, som setter sitt grønne søkelys på høyaktuelle, regionale klima- og miljøsaker i Telemark, men med global relevans. Greenlight vises på Telemark kunstsenter, Spriten Kunsthall, Kunsthall Grenland og Skiens kunstforening og gjennomføres 12.9 – 20.10.2024. Det kunstneriske programmet er lagt av kurator Power Ekroth og presenterer kunstnere med internasjonalt renommé.
Kunstopplevelser kan hjelpe oss med å ta inn over oss komplekse problemstillinger, åpne opp dialog om den globale klimakrisen som truer vår eksistens på jorda. Programmet i Greenlight legger vekt på utvikling av nye kunstverk, workshops, gjesteopphold for kunstnere, formidling og samarbeid mellom kunstnere og lokale industri- og forskningsmiljøer. 10. juni inviteres det til et seminar på Karjolen Pub om temaet, hvor dette programmet er en del av Industriuka. Under Fensdagene på Ulefoss 16–18 april, vil Greenlight være til stede og annonsere hvilke internasjonale kunstnere som kommer på programmet til høstens festival. Vi håper å se mange der.
Vi håper også å se mange på utstillingene som åpnes i helgen, lørdag 6. april på Telemark kunstsenter klokka 12 og Kunsthall Grenland klokka 16 og oppfordrer alle og særlig da redaktørene i Telemarks aviser, til å ha en mening om kunsten og debattere temaene som tas opp eller rett og slett ta bare inn synsinntrykkene.
Signert Greenlight 2024
Rikke Sanni Nicolaisen, Skiens kunstforening
Andreas Rishovd, Kunsthall Grenland
Tom-Erik Lønnerød, Spriten kunsthall
Hilde Tørdal, Telemark kunstsenter
I går kveld var Ælvespeilet fullsatt da det var duket for Folkemeninga: Miljødebatten, der politikere, utbyggere og aktører fra kultur- og miljøbevegelsen debatterte fire konkrete saker i kjølvannet av NRK-serien Oppsynsmannen til Bård Tufte Johansen. Fire enorme naturområder er vedtatt nedbygget til fordel for industri- og handelsformål: Google-tomta på Gromstul i Skien, Lønnebakke i Porsgrunn, Langrønningen og Frier Vest i Bamble. Som publikum på første rad satt samarbeidspartnerne i kunstfestivalen Greenlight og flere andre i Grenlands kulturliv, som også deler et stort miljøengasjement og som har brukt sine visningssteder til å sette natur og miljøsaker på agendaen i årevis.
Et aspekt som ble løftet av Tommy Sørbø, var verdien av kunstneriske ytringer og samtidskunstens ytringskår her i Grenland. Greenlight ble nevnt som den aktøren som gjennom kunsten satte sitt søkelys på Google-saken i 2021. Kunstfestivalens program aktualiserte og problematiserte, på et tidlig tidspunkt, en av de viktigste sakene Skien har hatt de siste årene og som vil prege samfunnet vårt i veldig lang tid framover.
Under festivalen evnet kunstnerne å stille spørsmål og løfte sakskomplekset på en måte som de lokale mediene til da ikke evnet. I denne fasen var de lokale mediene mest opptatt av å heie fram Google og dekket transformator-opptog gjennom Skien nattetid, som om det var en nasjonal begivenhet. Det er et demokratisk problem når lokale medier mister sitt samfunnsoppdrag av syne. Da opphører en av grunnsteinene i vårt samfunn å fungere.
På egne vegne opplever Greenlight det som et demokratisk problem i seg selv at redaktørene i Varden, TA, PD, NRK Telemark og de andre mediehusene i Telemark, verken skriver om kunst og helt har sluttet med kunstkritikk. Dermed underkjenner de kunsten som en viktig, selvstendig ytringsarena, med evne til å sette dagsorden og få fram kritiske spørsmål – men ofte på et mer overordnet plan og i et lengre perspektiv.
Det er nå nærmest blitt umulig å få presse, der selve kunsten er i fokus som en selvstendig ytring, og å bli tolket og debattert ut ifra hva kunstnerne har på hjertet. Vi som driver visningsstedene i Grenland og som samarbeider om Greenlight-festivalen er oppriktig bekymret for at mangelen på omtale, kunstkritikk og debatt om kunsten, fører til at Grenland blir et fattigere samfunn med større forskjeller, der vi blir mindre vant til å forholde oss til kunsten og derfor synes det vanskelig å snakke om og tolke det visuelle språket.
I dag på fredagsdebatten på NRK løftet Knut Skansen, direktør for Oslo filharmoniske orkester, Marte Spurkland, redaktør for H magasin for humanisme og Monica Csango, forfatter og filmskaper, opp den grunnleggende verdien av kunsten. Dens evne til å debatt og ikke minst nytolkning av evig aktuelle tema og skildring av allmennmenneskelige følelser og dilemmaer. Knut Skansen tok også til orde for verdien av kunsten til å bedre folkehelse og som en viktig felles identitets-skaper.
Vi har et strålende kunstliv i Grenland som hver dag leverer kunstneriske ytringer på nasjonalt og internasjonalt nivå – men uten at det kommer alle for øre. Det virker som redaktørene i avisene er likegyldige til sitt mandat: En redaktør skal ivareta ytringsfriheten, pressefriheten og informasjonsfriheten. Gjennom sin redaktørgjerning skal redaktøren arbeide for frie mediers demokratiske rolle og det som etter hans/hennes mening tjener samfunnet. Redaktøren har det personlige og fulle ansvar for mediets innhold.
Redaktørene må ha større visjoner og evne å engasjere sine lesere og ikke minst nye, unge lesere, som trenger kulturell ballast hjemmefra og kjennskap til hvor de skal gå for å bli utfordret i sine tankesett og reflektere over de store spørsmålene i livet og evne til å tenke langsiktig utover sin egen person.
Redaktørene virker kun opptatt av hvor mange klikk en artikkel eller nyhetssak får og når de avviser oss direkte med saker, får vi høre at vi må knytte kunsten opp mot andre dagsaktuelle saker som ellers pågår i media. Dette er en ond sirkel og en strategi som er kortsiktig og utgjør en fare for demokratiet og ytringsfriheten i Grenland. Kunsten må tas på alvor av redaktørene og formidles, kritiseres og debatteres med ulike stemmer i media, slik at vi kan få løftet opp alvorlige tema som påvirker våre liv, våre barns og klodens framtid.
Hvilke utopier kan kunsten vise oss? Debatten i Ælvespeilet i går viste at vi trenger å løfte blikket og komme oss ut av de gamle tankesettene.
2024-utgaven av Greenlight har fått tittelen, «The Curse of an Unstoppable Appetite», og henter inspirasjon fra gresk mytologi der kongen av Thessalia, Erysichton blir forbannet til evig sult etter å ha felt et tre i en hellig eikelund. Ifølge myten ble han så desperat at han solgte sin egen datter til slaveri og endte opp med å fortære seg selv, bit for bit. Hans umettelige hunger fungerer som en gripende skrekkhistorie på menneskehetens ustoppelige begjær og grådighet på mer og de vidstrakte og katastrofale konsekvensene den fører med seg.
Greenlight arrangeres i 2024 for fjerde gang siden oppstarten i 2017. Kunstfestivalen er den største i sitt slag i Norge, som setter sitt grønne søkelys på høyaktuelle, regionale klima- og miljøsaker i Telemark, men med global relevans. Greenlight vises på Telemark kunstsenter, Spriten Kunsthall, Kunsthall Grenland og Skiens kunstforening og gjennomføres 12.9 – 20.10.2024. Det kunstneriske programmet er lagt av kurator Power Ekroth og presenterer kunstnere med internasjonalt renommé.
Kunstopplevelser kan hjelpe oss med å ta inn over oss komplekse problemstillinger, åpne opp dialog om den globale klimakrisen som truer vår eksistens på jorda. Programmet i Greenlight legger vekt på utvikling av nye kunstverk, workshops, gjesteopphold for kunstnere, formidling og samarbeid mellom kunstnere og lokale industri- og forskningsmiljøer. 10. juni inviteres det til et seminar på Karjolen Pub om temaet, hvor dette programmet er en del av Industriuka. Under Fensdagene på Ulefoss 16–18 april, vil Greenlight være til stede og annonsere hvilke internasjonale kunstnere som kommer på programmet til høstens festival. Vi håper å se mange der.
Vi håper også å se mange på utstillingene som åpnes i helgen, lørdag 6. april på Telemark kunstsenter klokka 12 og Kunsthall Grenland klokka 16 og oppfordrer alle og særlig da redaktørene i Telemarks aviser, til å ha en mening om kunsten og debattere temaene som tas opp eller rett og slett ta bare inn synsinntrykkene.
Signert Greenlight 2024
Rikke Sanni Nicolaisen, Skiens kunstforening
Andreas Rishovd, Kunsthall Grenland
Tom-Erik Lønnerød, Spriten kunsthall
Hilde Tørdal, Telemark kunstsenter