ELI EINES | Hitinntil 18. november - 17. desember
I Eli Eines’ kunstnerskap er personlige livserfaringer et sentralt element. I utstillingen «Hitinntil» utforsker hun fenomenet tro gjennom film og installasjon.
Filmen «En bekjennelse» startet som en leting etter reaksjonene ved nedleggelse av kirker og kristne forsamlingslokaler. Hun ønsket å undersøke om trusselen om nedleggelse og reaksjoner fra kirkegjengerne kunne fortelle henne noe om religiøsiteten i folks liv og hvordan den manifesterer seg i dag. Da det ble fremlagt forslag om nedleggelse av Østre Aker kirke i Groruddalen, vekket det hennes interesse. Men det som startet som en leting etter kirkegjengernes reaksjoner ble i stedet en film der hun vender fokuset innover og vever sine egne erfaringer og minner sammen med historien om kristendommen i Groruddalen. Også i Telemark blir forsamlingslokaler lagt ned. Publikum vil kunne møte igjen lampetter og stolper fra talestolen til nedlagte Vrådal bedehus i utstillingen, og filmen kan sees sittende på kirkebenker fra Langseth sogn (Eidsvoll).
Mens man bakerst i kirker ofte har en lekekrok, har kunstneren bakerst i hvelvet i TKS plassert tre broderier. Ved hjelp av broderiene prøver Eines å konkretisere eksistensielle problemstillinger. Til to av broderiene har Eines brukt arkitekttegninger fra kirker som mønster. Den ene tegningen viser en likkjeller, den andre en trapp. Spiraltrappen kan gi assosiasjoner til en himmelstige eller en DNA-struktur. På en tredje tekstil har hun brodert standardmodellen. Standardmodellen er en teori som forklarer hva verden består av og hva som holder den sammen. Gjennom å brodere forsøker Eines å komme nær og berøre realiteten bak det hun overfører til tekstil.
Det andre rommet i Eines’ utstilling er en interaktiv installasjon inspirert av en avisdebatt om det lysende korset på fasaden av nybygde Skauen kirke i Skien (2021). Kirken ligger i et boligstrøk, der en nabo opplevde det som sjenerende. Året etter kom Humanetisk Forbund i Hamar med ønske om å fjerne kors fra kapell og gravplasser. Samtidig som Eines leste disse avisoppslagene, fikk hun forespørsel fra en slektning om å hekle et kors til en konfirmants Bibel. Som tenåring tjente Eines litt på å hekle slike bokmerker til bekjente. I dag har hun et ambivalent forhold til disse heklede bokmerkene, fordi hun opplever dem som kitsch. Til utstillingen har hun heklet et stort kors som publikum inviteres til å rekke opp eller rekonstruere. Hvilket valg er det egentlig hun stiller oss ovenfor?
Fire av fem søndager i utstillingsperioden inviterer kunstneren og Telemark Kunstsenter til samtaler om tro og kunst. Disse kommer til samtale:
Søndag 26.11 kl. 13.30 Åste Dokka
Søndag 03.12 kl. 12.30 Geir Jørgen Bekkevold
Søndag 10.12 kl. 13.00 Kjetil Røed
Søndag 17.12 kl. 13.00 Notto Thelle.
Filmen «En bekjennelse» er støttet av Billedkunstnernes Vederlagsfond, Norsk Kulturråd (Fond for lyd og bilde) og Fritt Ord. Utstilling og samtaler er støttet av Regionale Prosjektmidler og Fritt Ord.
I Eli Eines’ kunstnerskap er personlige livserfaringer et sentralt element. I utstillingen «Hitinntil» utforsker hun fenomenet tro gjennom film og installasjon.
Filmen «En bekjennelse» startet som en leting etter reaksjonene ved nedleggelse av kirker og kristne forsamlingslokaler. Hun ønsket å undersøke om trusselen om nedleggelse og reaksjoner fra kirkegjengerne kunne fortelle henne noe om religiøsiteten i folks liv og hvordan den manifesterer seg i dag. Da det ble fremlagt forslag om nedleggelse av Østre Aker kirke i Groruddalen, vekket det hennes interesse. Men det som startet som en leting etter kirkegjengernes reaksjoner ble i stedet en film der hun vender fokuset innover og vever sine egne erfaringer og minner sammen med historien om kristendommen i Groruddalen. Også i Telemark blir forsamlingslokaler lagt ned. Publikum vil kunne møte igjen lampetter og stolper fra talestolen til nedlagte Vrådal bedehus i utstillingen, og filmen kan sees sittende på kirkebenker fra Langseth sogn (Eidsvoll).
Mens man bakerst i kirker ofte har en lekekrok, har kunstneren bakerst i hvelvet i TKS plassert tre broderier. Ved hjelp av broderiene prøver Eines å konkretisere eksistensielle problemstillinger. Til to av broderiene har Eines brukt arkitekttegninger fra kirker som mønster. Den ene tegningen viser en likkjeller, den andre en trapp. Spiraltrappen kan gi assosiasjoner til en himmelstige eller en DNA-struktur. På en tredje tekstil har hun brodert standardmodellen. Standardmodellen er en teori som forklarer hva verden består av og hva som holder den sammen. Gjennom å brodere forsøker Eines å komme nær og berøre realiteten bak det hun overfører til tekstil.
Det andre rommet i Eines’ utstilling er en interaktiv installasjon inspirert av en avisdebatt om det lysende korset på fasaden av nybygde Skauen kirke i Skien (2021). Kirken ligger i et boligstrøk, der en nabo opplevde det som sjenerende. Året etter kom Humanetisk Forbund i Hamar med ønske om å fjerne kors fra kapell og gravplasser. Samtidig som Eines leste disse avisoppslagene, fikk hun forespørsel fra en slektning om å hekle et kors til en konfirmants Bibel. Som tenåring tjente Eines litt på å hekle slike bokmerker til bekjente. I dag har hun et ambivalent forhold til disse heklede bokmerkene, fordi hun opplever dem som kitsch. Til utstillingen har hun heklet et stort kors som publikum inviteres til å rekke opp eller rekonstruere. Hvilket valg er det egentlig hun stiller oss ovenfor?
Fire av fem søndager i utstillingsperioden inviterer kunstneren og Telemark Kunstsenter til samtaler om tro og kunst. Disse kommer til samtale:
Søndag 26.11 kl. 13.30 Åste Dokka
Søndag 03.12 kl. 12.30 Geir Jørgen Bekkevold
Søndag 10.12 kl. 13.00 Kjetil Røed
Søndag 17.12 kl. 13.00 Notto Thelle.
Filmen «En bekjennelse» er støttet av Billedkunstnernes Vederlagsfond, Norsk Kulturråd (Fond for lyd og bilde) og Fritt Ord. Utstilling og samtaler er støttet av Regionale Prosjektmidler og Fritt Ord.
Foto: Istvan Virag / KUNSTDOK