MERETE LØNDAL
EN PASSANT- FRA FINANSKRISE TIL NYBAROKK
Merete Løndal. Født på Notodden i Telemark i 1971. Etablerte eget atelier i Norsk Hydros gamle industrilokaler i Notodden Næringspark i 2007. Løndal arbeider med eggoljetempera på lerret. Hennes arbeider særmerkes av en tykk såle, bygget opp av lag på lag med maling. Maleriene er figurative, men motivene oppleves likevel fragmenterte og forvrengte, tidvis redusert eller utvisket fordi ulike motiv fra forskjellige plan blandes sammen. Ofte er det tre eller flere flater som møtes i en, oppløses eller glir inn i hverandre som speilinger i et vindu. I løpet av de siste fire årene har hun laget en serie malerier, med motiver som geografisk følger finanskrisen fra Norden og Europa til USA og Cuba .Deler av denne utstillingen er vist bl.a. i Italia, New York, og Oslo Børs i Norge, og skildrer den vestlige krisen, satt i et globalt perspektiv. Serien er kalt ”En passant”, og er en samtidsspeiling om veien fra finanskrise til “nybarokk” Kunstneren skriver: I løpet av de siste fem årene har jeg laget en serie malerier, med motiver som geografisk følger finanskrisen fra Norden og Europa til USA, New York. Det er en samtidsspeiling som strekker seg fra Norden i forkant av finanskrisen, og gjennom Europa til USA og Cuba. Serien er kalt ”En passant” Det finnes et vel omdiskutert trekk innen sjakk som har denne betegnelsen. En bonde har alltid mulighet til å ta to skritt i første trekk. Denne evnen fikk man for å komme fortere inn i kamp, men ikke for å flykte. Brukes dette trekket for å komme forbi motstanderens bonde, kan denne derfor slås. Slik blir tematikken i serien samtidig en henspeiling til hvordan de store og små beslutninger binder alle sammen i en felles skjebne. Vi kan som bonden ikke flykte fra våre beslutninger og verden slåss nå for å finne veien til en bærekraftig fremtid. Jeg utvider nå problematikken ved å se nærmere på andre økonomiske strukturer som gjenspeiler og synliggjør vår egen situasjon under andre forutsetninger. Cuba er et land som i over et halvt århundre har vært skjermet fra omverdenen, men som nå beveger seg inn i en ny vestliginspirert økonomisk struktur. Her får propaganda et åpent ansikt. 80-årige Raúl har i de siste fem årene innført enkelte økonomiske reformer. Cuba-kjennere sier at han har hentet inspirasjon til disse fra Kina og Vietnam hvor det innføres et kapitalistisk økonomisk system som underlegges kommunistpartienes kontroll.Dette linkes således opp mot vårt eget økende klasseskille, samt vår egen rolle og holdninger i forhold til et Europa utenfor som ”vakler”.. Konseptets ståsted har ingen politisk farge, men søker først og fremst å være dokumenterende og tankevekkende, og fokuset vil hele tiden være mennesket bak tallene. |