LYDEN AV KUNST
Sophie Clements, Tellervo Kalleinen & Oliver Kochta-Kalleinen, Camille Norment og Tori Wrånes
Dette er en vandreutstilling produsert av Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. TKS er første stopp for turneen. (Hovedsalen 2. etasje.) Musikk kan sees som en slags kollektiv sjel – et uttrykk for følelser, minner, identitet, politikk og tilhørighet. Mange av dagens kunstnere arbeider i krysningsfeltet mellom musikk og visuell kunst, og benytter seg av musikkens umiddelbare tilgjengelighet. Musikk har alltid vært sentralt for mennesket, og dens påvirkning på billedkunstnere og deres arbeider er verken nytt eller overraskende. Likevel var det først på 50-tallet, da populærkulturen fikk innpass i kunstverdenen og museene, at det auditive og det visuelle knyttet tettere bånd. «Lyden av kunst» viser verk av yngre norske og internasjonale kunstnere som alle befinner seg i, og har ulike tilnærminger til musikk og visuell kunst. Utstillingen presenterer video, skulptur, fotografi og dokumentasjon av performance. I utstillingen kan man oppleve en vakker lysskulptur av Camille Norment, få et innblikk i Tori Wrånes fantasifulle univers, se Sophie Clements lage musikk med sykkelhjul, og tre inn i en verden av klagesang skapt av Tellervo Kalleinen & Oliver Kochta-Kalleinen i samarbeid med engasjerte klagere verden over. TORI WRÅNES (NO) Loose Cannon 2010 Fotoserien «Loose Cannon» dokumenterer en performance laget til Lofoten Internasjonale Kunstfestival (LIAF) i 2010. Bildene viser Wrånes idet hun fremfører den egenkomponerte sangen Lonely Worker rest your feet, rest your brain and fall asleep, spilt på et flygel hengende på kanten av en klippe på Kuba i Lofoten. Iført en sort- og hvitstripet smoking dingler kunstneren ved klaveret som en forlengelse av tangentene. Hele fremføringen kulminerer i et brennende flygel. Bildene av instrumentet i flammer, rammet inn av et dramatisk landskap, kan sees som et episk overkill. Tori Wrånes utvikler karakterer som eksisterer i grenselandet mellom billedkunst, teater og musikk. Stemmen er et bærende element i performance-arbeidene. Flere videodokumentasjoner av kunstnerens performancer vises i utstillingen. CAMILLE NORMENT (NO) Triplight 2008 Norment er formalt inspirert av minimalismen. Gjennom visuelle og lydmessige elementer tematiserer hun ofte overgangen fra en kultur til en annen og forholdet mellom fortid og nåtid. Triplight er en lysskulptur som består av en Shure-mikrofon fra 1955 og elektroniske komponenter. Mikrofonhuset inneholder en lyskilde som bryter gjennom den perforerte metallhylsen og kaster store, gitteraktige skygger på veggene. Lyset blinker med jevne intervaller. Det er ingen lyd. Likevel er det som om man kan høre 50- og 60-tallets slagere strømme ut av mikrofonen. TELLERVO KALLEINEN OG OLIVER KOCHTA-KALLEINEN (FI) Complaints Choirs of the World, 2005–d.d. Prosjektet har opprinnelse i det finske ordet valituskuoro, som betegner det å klage simultant. Begrepet kan oversettes til klagekor. Complaints Choir er initiert av den finske kunstnerduoen Tellervo Kalleinen og Oliver Kochta-Kalleinen. Det første koret ble etablert i Birmingham i 2005, og siden har blant annet Helsinki, Tokyo og Chicago fulgt etter. Mennesker verden over bruker mye energi på å klage, og kunstnerne ønsket å bruke denne energien til noe positivt. Med utgangspunkt i en oppskrift som gjenbrukes, inviteres innbyggerne i byen eller tettstedet til å sende inn klager. Det endelige resultatet blir til gjennom en åpen prosess. Klagekorene bærer tydelig preg av kulturen de oppstår i. Demokrati og ytringsfrihet er en sentral del av prosjektet. SOPHIE CLEMENTS (UK) Bicycle Samba 2007 (videogalleriet 1. etasje) I Sophie Clements videoverk forvandles to sykler til et musikkinstrument som høres ut som et helt sambaorkester. Vi hører lyden av sykkeldekk, bremsevaiere, eiker og girkasser. Bicycle Samba ble spilt inn og mikset i løpet av én dag i samarbeid med komponisten John Hendicott. Samba har som så mange andre musikktradisjoner i Latin-Amerika og USA røtter i eldre afrikansk kultur. Denne typen musikk har ofte oppstått gjennom improvisasjon og med hjemmelagde instrumenter. Clements tar alltid utgangspunkt i en lydbasert idé når hun går i gang med et videoprosjekt eller en installasjon. Bicycle Samba beskriver hun som en lydskulptur. Det visuelle uttrykket og lyden er sidestilt, og like viktige for vår opplevelse av verket. |