ROMME | Giske Sigmundstad & Randi Strand 9. september - 15. oktober
Gjennom dialog mellom to utøvere ønsker Sigmundstad og Strand å vise grafikkens særegne muligheter i duoutstillingen Romme. De stiller ut verk innenfor to ulike grafiske teknikker. Felles for kunstnerne er fargeholdning, lys, et poetisk og lavmælt uttrykk og en intimitet i motiv og format. Bilder, bøker og bokfilmer er noe av det man kan forvente på utstillingen.
Sigmundstad i et figurativt, fortellende uttrykk som tar form i dyptrykk og etsninger. Strand i et abstrakt uttrykk i høytrykk og kunstnerbøker der kvaliteten av materialet er essensielt. Det litterære er å finne i bildene, og det abstrakte i bokform. I tidligere grafiske verk har Sigmundstad fokusert på mennesket og menneskets tilstand, nå blir mennesket mindre og mindre synlig, de forvandles om, de eksisterer i objektene, skikkelser gjemt bak gjenstander eller svøpt inn i sommerfugler. Sigmundstad forteller historier gjennom stilleben og interiør. Man finner stilleben så langt tilbake som oldtidens Egypt, men likevel har det ikke hatt en særlig høy status innenfor hierarkiet av motiver. Det kan likevel fortelle en historie om stillstand og bevegelse.
I trykkene forenes et grafisk og malerisk uttrykk, hvor fargen står sentralt. Bildene er i et fortellende formspråk, i en forlengelse av trykkets tradisjon som illustrasjon. Å arbeide med etsninger krever planlegging, men uttrykkene kan være overraskende og uforutsette, og er noe kunstneren tar vare på i prosess. Strand har jobbet i mange ulike medier og teknikker, men kunstnerbøker har vært hennes hovedmedium. Hun har undersøkt bøker som form, tidsbasert medium, og som sensorisk og metaforisk objekt. Bøkene er håndlagde, inspirert av tidligere bokformer, der boken er noe man nærmer seg med undring og ærbødighet. Bøker har vært hellig av mange grunner. Strand tøyer formen og materialbruken, slik at avlesningen krever andre handlinger av oss og gir sanselige opplevelser. Gjennomskinnelige boksider smelter sammen, det er vanskelig å forutse neste ark sitt eksakte motiv og farge, og å huske hvordan foregående oppslag (egentlig) var; et lek med persepsjon der både tid, rom, form og farge får en flyktig og omskiftelig karakter.
Vi takker Bildende Kunstneres Hjelpefond for deres støtte og tilskudd til denne utstillingen.
Gjennom dialog mellom to utøvere ønsker Sigmundstad og Strand å vise grafikkens særegne muligheter i duoutstillingen Romme. De stiller ut verk innenfor to ulike grafiske teknikker. Felles for kunstnerne er fargeholdning, lys, et poetisk og lavmælt uttrykk og en intimitet i motiv og format. Bilder, bøker og bokfilmer er noe av det man kan forvente på utstillingen.
Sigmundstad i et figurativt, fortellende uttrykk som tar form i dyptrykk og etsninger. Strand i et abstrakt uttrykk i høytrykk og kunstnerbøker der kvaliteten av materialet er essensielt. Det litterære er å finne i bildene, og det abstrakte i bokform. I tidligere grafiske verk har Sigmundstad fokusert på mennesket og menneskets tilstand, nå blir mennesket mindre og mindre synlig, de forvandles om, de eksisterer i objektene, skikkelser gjemt bak gjenstander eller svøpt inn i sommerfugler. Sigmundstad forteller historier gjennom stilleben og interiør. Man finner stilleben så langt tilbake som oldtidens Egypt, men likevel har det ikke hatt en særlig høy status innenfor hierarkiet av motiver. Det kan likevel fortelle en historie om stillstand og bevegelse.
I trykkene forenes et grafisk og malerisk uttrykk, hvor fargen står sentralt. Bildene er i et fortellende formspråk, i en forlengelse av trykkets tradisjon som illustrasjon. Å arbeide med etsninger krever planlegging, men uttrykkene kan være overraskende og uforutsette, og er noe kunstneren tar vare på i prosess. Strand har jobbet i mange ulike medier og teknikker, men kunstnerbøker har vært hennes hovedmedium. Hun har undersøkt bøker som form, tidsbasert medium, og som sensorisk og metaforisk objekt. Bøkene er håndlagde, inspirert av tidligere bokformer, der boken er noe man nærmer seg med undring og ærbødighet. Bøker har vært hellig av mange grunner. Strand tøyer formen og materialbruken, slik at avlesningen krever andre handlinger av oss og gir sanselige opplevelser. Gjennomskinnelige boksider smelter sammen, det er vanskelig å forutse neste ark sitt eksakte motiv og farge, og å huske hvordan foregående oppslag (egentlig) var; et lek med persepsjon der både tid, rom, form og farge får en flyktig og omskiftelig karakter.
Vi takker Bildende Kunstneres Hjelpefond for deres støtte og tilskudd til denne utstillingen.