“Salte Kyss II” er stilistisk og tematisk en fortsettelse av Salte Kyss I, og inngår i en trilogi. Med tegning, digitalt og frihånd, samt akvarell og foto, lager kunstneren collager som drar oss videre på den lange reisen til Norge. Shwan Dler Qaradaki hopper frem og tilbake i tid, men gjør det så naturlig at vi alltid henger med i fortellingen. Det er ikke tiden som nødvendigvis er fokuset, men historien, reisen og tankene. Det kunne vært i går, det kan være i morgen. Den røde tråden er gutten som blir mann, og pendlingen mellom de to kulturene; Norge og Kurdistan.
Shwan Dler Qaradaki er muffer og lever fortsatt livet i uvissheten. Han kan få et avskjedsbrev fra UDIallerede i morgen. Eller han kan få et brev som gir ham trygghet, visshet og identitet. Det å være norsk, er det det samme som å ha norsk pass? Skal en flukt få forme ens bevissthet, eller finnes det andre ting som vil overskygge dette? Hvor nær er man sin familie? Slike spørsmål flommer over i ”Salte Kyss II”. Det er strømmer av skuffelse, hat og redsel, men også av fremtidstro, kjærlighet og visdom. Se filmklipp I samme periode stiller Qaradaki også ut verket ”Be Patient” ved handelssenteret Herkules i Skien. Installasjonen er et fiktivt brev skrevet med piggtråd. Piggtrådens dype symbolisme tas i bruk for å avbilde et avslagsbrev fra norske immigrasjonsmyndigheter. Brevet er skalert til en kjempestor, sylskarp størrelse, for å understreke brutaliteten i slike byråkratiske formular. Verket består også av et lydopptak fra UDIs telefonsvarer. Se video |