STINE MARIE JACOBSEN | A rough GUIDE TO THE UNIVERSAL COUNCIL
Greenlight-triennalen 2024 | The Curse of an Unstoppable Appetite | Kurator: Power Ekroth
12. september - 20.oktober 2024
Visningssteder: Telemark kunstsenter, Spriten Kunsthall, Skiens Kunstforening, Kunsthall Grenland
Mer info: greenlightdistrict.no/
Den nåværende globale verdensordenen har skapet begrensede muligheter for fremtidige generasjoner. Filosofen John Rawls foreslo i sin bok A Theory of Justice at en mer rettferdig og likestilt verden krever at lederskapet tillegges individer som nærmer seg beslutningsprosesser med et “slør av uvitenhet” (veil of ignorance), det vil si at de er uvitende om sine egne identitetsmarkører som kjønn, hudfarge, klasse eller helseforhold. Bare i denne tilstanden av upartiskhet kan de streve etter å skape en verden med forbedret rettferdighet.
Siden 2016 har kunstneren Stine Marie Jacobsen utviklet et deltagerbasert kunstprosjekt kalt Law Shifters, der hun går løs på eksisterende globale lovverk. Gjennom workshops involverer hun ofte ungdomsgrupper til å gjennomgå eldre rettsaker og domsavgjørelser, både for å bevisstgjøre hvilke lover som er brukt for å utfordre dem på å skrive nye egne lover. I Law Shifters-prosjektet, som har operert i flere land inkludert Libanon, Chile, Danmark, Norge, Sverige, Grønland, Ukraina og Storbritannia, har Jacobsen utformet et idéverk rundt en abstrakt rettssak.
Målet er å inspirere til diskusjoner som går utover fatalistisk og konvensjonell tankegang, og vekke radikal fantasi. For å oppnå dette målet gjennomførte Jacobsen en workshop på Telemark Kunstsenter med fire lokale deltakere, med sikte på å stimulere ikke-normative og spekulative diskusjoner gjennom rollespill-scenarier knyttet til klimalover og migrasjon. Jacobsen oppfordret deltakerne til å tenke utenfor typiske menneskelige perspektiver ved å utfordre dem til å beskrive et formålsløst rettssystem og resonnere som enten et dyr, en teknologisk enhet eller som jorden selv.
Midt i eskalerende utfordringer med klimamigrasjon og mobilitet som følge av klimainduserte katastrofer såsom stigende havnivå, flom og alvorlig tørke, vokser bekymringene for massiv klimamigrasjon globalt. Paradoksalt nok mangler begrepet ”klimaflyktning” juridisk anerkjennelse, med den konsekvensen at regjeringer ikke tilbyr rettsbeskyttelse for berørte enkeltpersoner. Klimarelaterede katastrofer forårsaker mer intern fortrengning enn konflikter, men konseptet med klimamigrasjon forblir hovedsakelig innenfor rammen av politisk orientert forskning.
Jacobsen stiller spørsmålet: Er det mulig å beskytte fremtidige generasjoner ved å skape dristig, fremtidsrettet klimalovgivning? Det finnes noen eksempler på det. En unik kampanje for å redde Mar Menor-ekosystemet, Europas største saltvannslagune, resulterte i vedtak av en ny lov i 2022, som gir lagunen selv egne juridiske rettigheter, etter å ha blitt forurenset på grunn av gruvedrift og andre miljømessige utfordringer som følge av urban infrastruktur.
Jacobsens tilnærming er eksperimentell, og resultatet er en animasjonsfilm med fem karakterer (en rev, jorden, en mobiltelefon, et bor og slimballen/fortelleren) som diskuterer hva som bør tillates eller ikke.
"A Rough Guide to the Universal Council" (2024)
Artist Stine Marie Jacobsen
Script Teo Lagos
Sound Lupo Lubich
Animator Marion Habringer
12. september - 20.oktober 2024
Visningssteder: Telemark kunstsenter, Spriten Kunsthall, Skiens Kunstforening, Kunsthall Grenland
Mer info: greenlightdistrict.no/
Den nåværende globale verdensordenen har skapet begrensede muligheter for fremtidige generasjoner. Filosofen John Rawls foreslo i sin bok A Theory of Justice at en mer rettferdig og likestilt verden krever at lederskapet tillegges individer som nærmer seg beslutningsprosesser med et “slør av uvitenhet” (veil of ignorance), det vil si at de er uvitende om sine egne identitetsmarkører som kjønn, hudfarge, klasse eller helseforhold. Bare i denne tilstanden av upartiskhet kan de streve etter å skape en verden med forbedret rettferdighet.
Siden 2016 har kunstneren Stine Marie Jacobsen utviklet et deltagerbasert kunstprosjekt kalt Law Shifters, der hun går løs på eksisterende globale lovverk. Gjennom workshops involverer hun ofte ungdomsgrupper til å gjennomgå eldre rettsaker og domsavgjørelser, både for å bevisstgjøre hvilke lover som er brukt for å utfordre dem på å skrive nye egne lover. I Law Shifters-prosjektet, som har operert i flere land inkludert Libanon, Chile, Danmark, Norge, Sverige, Grønland, Ukraina og Storbritannia, har Jacobsen utformet et idéverk rundt en abstrakt rettssak.
Målet er å inspirere til diskusjoner som går utover fatalistisk og konvensjonell tankegang, og vekke radikal fantasi. For å oppnå dette målet gjennomførte Jacobsen en workshop på Telemark Kunstsenter med fire lokale deltakere, med sikte på å stimulere ikke-normative og spekulative diskusjoner gjennom rollespill-scenarier knyttet til klimalover og migrasjon. Jacobsen oppfordret deltakerne til å tenke utenfor typiske menneskelige perspektiver ved å utfordre dem til å beskrive et formålsløst rettssystem og resonnere som enten et dyr, en teknologisk enhet eller som jorden selv.
Midt i eskalerende utfordringer med klimamigrasjon og mobilitet som følge av klimainduserte katastrofer såsom stigende havnivå, flom og alvorlig tørke, vokser bekymringene for massiv klimamigrasjon globalt. Paradoksalt nok mangler begrepet ”klimaflyktning” juridisk anerkjennelse, med den konsekvensen at regjeringer ikke tilbyr rettsbeskyttelse for berørte enkeltpersoner. Klimarelaterede katastrofer forårsaker mer intern fortrengning enn konflikter, men konseptet med klimamigrasjon forblir hovedsakelig innenfor rammen av politisk orientert forskning.
Jacobsen stiller spørsmålet: Er det mulig å beskytte fremtidige generasjoner ved å skape dristig, fremtidsrettet klimalovgivning? Det finnes noen eksempler på det. En unik kampanje for å redde Mar Menor-ekosystemet, Europas største saltvannslagune, resulterte i vedtak av en ny lov i 2022, som gir lagunen selv egne juridiske rettigheter, etter å ha blitt forurenset på grunn av gruvedrift og andre miljømessige utfordringer som følge av urban infrastruktur.
Jacobsens tilnærming er eksperimentell, og resultatet er en animasjonsfilm med fem karakterer (en rev, jorden, en mobiltelefon, et bor og slimballen/fortelleren) som diskuterer hva som bør tillates eller ikke.
"A Rough Guide to the Universal Council" (2024)
Artist Stine Marie Jacobsen
Script Teo Lagos
Sound Lupo Lubich
Animator Marion Habringer
FORMIDLING
Vi tilbyr skoleklasser omvisning i Greenlight-utstillingen og en workshop tilknyttet kunstneren Stine Marie Jacobsens film og installasjon.
Kontakt/påmelding: [email protected] / mob: 41654633
Mer info på forsiden.
Vi tilbyr skoleklasser omvisning i Greenlight-utstillingen og en workshop tilknyttet kunstneren Stine Marie Jacobsens film og installasjon.
Kontakt/påmelding: [email protected] / mob: 41654633
Mer info på forsiden.
Foto: Istvan Virag / KUNSTDOK
Stillbilder: Stine Marie Jacobsen
Stillbilder: Stine Marie Jacobsen
GREENLIGHT 2024 – THE CURSE OF AN UNSTOPPABLE APPETITE
12.9-20.10.2024
Kurator: Power Ekroth
Deltagende kunstnere: Collectif Grapain, Stine Marie Jacobsen, Ayse Erkmen, Tanya Busse, Lara Almarcegui, Simon Mullan, Selma Selman, Rina Eide Løvaasen, Chiara Bugatti, Damien Ajavon, Sammy Baloji, Katarina Löfström, New Mineral Collective, Bigert & Bergström.
Se hele programmet her: greenlightdistrict.no/schedule/
Dette er den fjerde utgaven av kunstfestivalen Greenlight og den første som triennale. Greenlight setter søkelyset på dagsaktuell tematikk relatert til klima, miljø og natur – ofte referert til som det grønne skiftet. Med våre visningssteders beliggenhet i Grenland og med områdets historikk som industribastion, er den regionale koblingen til den globale klimakollapsen åpenbar som langsiktig tema for en kunstfestival, med stadig aktuelle saker som dukker opp i vår egen bakgård. Vi opplever at det er behov for et større og bredere engasjement for hvordan vi møter klimakrisen og vil derfor bidra med å gi kunstfeltets skråblikk.
Greenlight 2024 tematiserer jorda og rent konkret etableringen av en ny gruve for utvinning av sjeldne jordartsmetaller (REE) på Fensfeltet i Ulefoss – noen kilometer nord for Grenland. Geologer har slått fast at forekomsten av REE er den største kjente i Europa, og EU presser på for at utvinningen skal starte opp gjennom et såkalt «fast track». Ettersom Kina kontrollerer over 90% av verdens REE-forekomster, argumenteres det for at utvinningen på Fen vil bli et viktig ledd i det grønne skiftet og vestlig uavhengighet, siden metallene benyttes i batterier til blant annet elbilindustrien og i mye av digitaliseringen av samfunnet. Metallene brukes også i våpenteknologi og regnes derfor også for å være et sikkerhetspolitisk strategisk viktig funn. Det forandrer ikke på det faktum at gruvedrift er uttak av en ikke-fornybar ressurs og er enormt forurensende. Det er all grunn til å sette spørsmålstegn til hvor grønn denne etableringen egentlig er og om det er så lurt å hoppe bukk over en grundig utredning og helt normal saksgang hos de rette instansene. Ettersom temaet er på den storpolitiske agendaen i EU og gruvedrift på Fen samtidig står på sakslista til kommunestyret i Nome, har Greenlight engasjert den erfarne og internasjonalt anerkjente kuratoren Power Ekroth. Med hennes nettverk av håndplukkede kunstnere og kunstnergrupper fra hele verden, får vi et sunt blikk utenfra. Resultatet er blitt et ambisiøst, eksperimentelt og hyperaktuelt program, som har alle forutsetninger for å nå et bredt og engasjert publikum langt utover Telemarks grenser. Hovedutstillingen har fått tittelen The Curse of an Unstoppable Appetite er kuratert av Power Ekroth og foregår på fire ulike visningsplasser: Spriten Kunsthall, Kunsthall Grenland, Telemark kunstsenter og Skiens kunstforening.
12.9-20.10.2024
Kurator: Power Ekroth
Deltagende kunstnere: Collectif Grapain, Stine Marie Jacobsen, Ayse Erkmen, Tanya Busse, Lara Almarcegui, Simon Mullan, Selma Selman, Rina Eide Løvaasen, Chiara Bugatti, Damien Ajavon, Sammy Baloji, Katarina Löfström, New Mineral Collective, Bigert & Bergström.
Se hele programmet her: greenlightdistrict.no/schedule/
Dette er den fjerde utgaven av kunstfestivalen Greenlight og den første som triennale. Greenlight setter søkelyset på dagsaktuell tematikk relatert til klima, miljø og natur – ofte referert til som det grønne skiftet. Med våre visningssteders beliggenhet i Grenland og med områdets historikk som industribastion, er den regionale koblingen til den globale klimakollapsen åpenbar som langsiktig tema for en kunstfestival, med stadig aktuelle saker som dukker opp i vår egen bakgård. Vi opplever at det er behov for et større og bredere engasjement for hvordan vi møter klimakrisen og vil derfor bidra med å gi kunstfeltets skråblikk.
Greenlight 2024 tematiserer jorda og rent konkret etableringen av en ny gruve for utvinning av sjeldne jordartsmetaller (REE) på Fensfeltet i Ulefoss – noen kilometer nord for Grenland. Geologer har slått fast at forekomsten av REE er den største kjente i Europa, og EU presser på for at utvinningen skal starte opp gjennom et såkalt «fast track». Ettersom Kina kontrollerer over 90% av verdens REE-forekomster, argumenteres det for at utvinningen på Fen vil bli et viktig ledd i det grønne skiftet og vestlig uavhengighet, siden metallene benyttes i batterier til blant annet elbilindustrien og i mye av digitaliseringen av samfunnet. Metallene brukes også i våpenteknologi og regnes derfor også for å være et sikkerhetspolitisk strategisk viktig funn. Det forandrer ikke på det faktum at gruvedrift er uttak av en ikke-fornybar ressurs og er enormt forurensende. Det er all grunn til å sette spørsmålstegn til hvor grønn denne etableringen egentlig er og om det er så lurt å hoppe bukk over en grundig utredning og helt normal saksgang hos de rette instansene. Ettersom temaet er på den storpolitiske agendaen i EU og gruvedrift på Fen samtidig står på sakslista til kommunestyret i Nome, har Greenlight engasjert den erfarne og internasjonalt anerkjente kuratoren Power Ekroth. Med hennes nettverk av håndplukkede kunstnere og kunstnergrupper fra hele verden, får vi et sunt blikk utenfra. Resultatet er blitt et ambisiøst, eksperimentelt og hyperaktuelt program, som har alle forutsetninger for å nå et bredt og engasjert publikum langt utover Telemarks grenser. Hovedutstillingen har fått tittelen The Curse of an Unstoppable Appetite er kuratert av Power Ekroth og foregår på fire ulike visningsplasser: Spriten Kunsthall, Kunsthall Grenland, Telemark kunstsenter og Skiens kunstforening.