STIPENDUTSTILLINGEN 2023 | Gruppeutstilling 17.juni – 6.august
79 kunstnere med røtter i Telemark deltok med 78 verk i årets stipendutstilling. Utstillingen er forbeholdt profesjonelle kunstnere og årets utstilling er den 13. i rekka og holder svært høyt nivå, i følge den eksterne stipendkomiteen som bestod av billedkunstner Hanne Grieg Hermansen, Masoud Alireza og kunsthåndverker Phillip Spillmann.
Kunstnerne som deltok i årets Stipendutstilling;
Agnes Guttormsgaard/Vebjørn Guttormsgaard Møllberg, Anders Holen, Ann Mari Aamot, Anne Kristine Mjelva, Anne Solberg, Anne Stabell, Anni Onsager, Arne Svalastog, Arnfinn Haugen, Aud Gisholt, Beatrice Guttormsen, Bendik Vatne, Bente Bøyesen, Bente Knudsen Sanden, Bjønn Fauske Lysdahl, Brita Been, Christian Berg Gravningen, Ellen Henriette Suhrke, Eyvind Solli Andreassen, Fanny Sophie Gjestland, Finn Bomann-Larsen, Fredrik Berberg, Geir Hansen, Gita Synnøve Norheim, Grete Skoe, Gry Grindbakken, Gullveig Irene Herre, Hanne Haukom, Hans G Andersen, Helge Hansen, Hilde Iren Dølheim, Hilde Skevik, Ingrid Lene Langedok, Ingrid Torvund og Jonas Mailand, Irene Haslum, Jo Michael de Figueierdo, Jorunn Kjær, Jorunn Steffensen, Jørn Roeim, Dragnedal Kari Gisholt Noddeland, Kari Skoe Fredriksen, Ketil Storvik, Kjell Vidar Andersen, Knut M. Nesse, Kristin Dorothea Eidem, Linda Rekkavik Lind, Linn Obrestad, Liv Kristin Holmberg, Liv Solberg Andersen, Maj-Gret Gaupås, Margrethe Kollstad Brekke, Marilyn Ann Owens, Marit Runsten, Marit Saxegaard, Marit Søndersrød, Meta Norheim, Mona Grini, Nina Resch, Odd Fredrik Heiberg, Olav H. Skjeldal, Per Ragnar Møkleby, Phillip Dommen, Pål Gumpen, Sigbjørn Dyrøy, Silje Villhodd, Stine Gonsholt, Sølvi Strand, Tamara Marbl Joka, Thorbjørn Klæbo Flo, Tone Bjordam,Torhild Grøstad, Torild Rødland, Turid Schelver, Tuva Gonsholt, Unni Spakmo, Viktoriia T. Morozova, Wenche Helen Backe, Øystein Selmer, Åsne Margrete Reiten.
Årets vinnere:
Ellen Henriette Suhrke, Berøringstur (Villa Stenersen), 2023
Teknikk: HD-Video
50 000 kr (BKH)
Juryens begrunnelse:
Videoarbeidet Berøringstur (Villa Stenersen) fokuserer på en blind mann som får en taktil omvisning på Villa Stenersen, en funkisvilla tegnet av Arne Korsmo som nå er i Nasjonalmuseets eie. Under turen erstattes synsinntrykk av berøring og duftinntrykk, og arkitekturen, interiøret og hagen utforskes med nesebor og fingertupper, mens en formidler fra Nasjonalmuseet beskriver hva hun ser. Suhrkes film har vakre, følsomme og sanselige kvaliteter. Gjennom å observere den blinde mannens berøring og reaksjoner, ser også vi verden rundt oss på et annet vis. Det taktile aspektet formidles på en slik måte at vi nærmest føler oss som en del av verket, hvor følelsen av berøring overføres godt gjennom bildene. Verket utforsker forholdet mellom arkitektur, kultur og natur, og inviterer oss på et varmt og inkluderende vis til å reflektere
over disse forbindelsene.
Eyvind Solli Andreasen, Uten tittel
Teknikk: Keramisk skulptur, steingods leire med sorte pletter
50 000 kr (BKH)
Juryens begrunnelse:
I Andreasens skjøre keramiske skulptur lar han den tradisjonelle pølseteknikken skinne, noe som gir en sterk taktil verdi. Gjennom et nitid og insisterende arbeid har han bygget opp en vakker organisk form som balanserer sårbart på tynne ben, med en rombruk som lar betrakterens blikk bevege seg ut og inn av formen. Det er en fascinerende iherdighet som er synliggjort i verket, på en måte som inviterer oss til å bruke tid og studere arbeidet nøye.
Fredrik Berberg, The Commander’s Branched Feet (1), 2022
Teknikk: Støpt polymergips, kobber, emaljelakk og mørtel
50 000 kr (BKH)
Juryens begrunnelse:
Berbergs skulptur har en sterk materialfølelse, med fin balanse mellom det blanke og det porøse. Formen gir assosiasjoner til organiske former som planter og skjelettdeler, men også noe mer distansert og ukjent. Via Berbergs analytiske og fabulerende blikk på naturen rundt
seg har skulpturen fått et preg av både humor og alvor.
Tuva Gorsholt, Species, 2023
Teknikk: Frihåndsblåst, slipt, sandblåst og børstepolert glass
50 000 kr (BKH)
Juryens begrunnelse:
Gorsholts to presise små skulpturer i glass fremkaller undring og fascinasjon hos oss. De fremstår som stramme og kontrollerte, samtidig som at de har et organisk og nærmest kroppslig utrykk. De er også teknisk interessante, der den opake innsiden spiller mot den transparente, mattede utsiden, formene virker lukkede samtidig som man også aner at noe foregår under overflaten.
Ingrid Lene Langedok, Treet bærer livstegningene, 2023
Teknikk: Finér med laseroljemaling, kalkerpapir, motiver og bomullstråd
30 000 kr (Skagerak Energi)
Juryens begrunnelse:
Langedoks skulptur ser ved første øyekast ut som et ferskenfarget tre med store hvite blader hengende ned fra grenene. Ved nærmere ettersyn ser man at treet er utformet som en stumtjener i finér, med hender ytterst som holder i bomullstråder festet til sarte prikketegninger på kalkerpapir som beveger seg lett med luften. Prikketegningene er utført med nål, en metode som brukes for å overføre motiver til tekstil for å brodere etter, en teknikk som setter et delikat og poetisk preg på motivene. Det ligger en ærlighet og raushet i arbeidet, som lar betrakteren komme nært inn på verket samtidig som det har mange lag og åpner opp for mange spørsmål og tanker.
Jo Michael de Figueierdo, Found objects, lost causes - Pitchfork no 1 and no 2, 2021
Teknikk: Fotografi
20 000 kr (BIT)
Juryens begrunnelse:
Figueierdos fotografier viser to metallobjekter funnet i jorda som er fotografert i skarpt sollys. Måten skyggene av de forskjellige objektene fremstår og formene skyggene tar konkurrerer ofte med objektets egen form og en opplevelse av dobbelthet. Fotografiene er teknisk godt utført og oppleves både poetiske og vakre.
Tamara Marbl Joka, Reflected 3, 2023
Teknikk: Betong (støp) og sølv
10 000 kr (NK Sør-Norge)
Juryens begrunnelse:
Jokas brosje laget i betong og sølv omhandler jordskjelv, krig, migrasjon og død, med utgangspunkt i hennes egne erfaringer og minner. Kontrasten mellom det kalde, harde, sterke materialet og det sprukne og sårbare gjør dette smykket til noe som både oppleves sørgmodig og vakkert på samme tid.
Anne Stabell, Univers av gyllne nylonrester på en renning av regnvannfarget ullspiss, 2023
Teknikk: Transparent billedvev, platefarget ull og nylon
10 000 kr
Juryens begrunnelse:
Stabells vev tar utgangspunktet i rester og annet man kan finne, som stjernestøv som langsomt kan bli til nye galakser. I den store veven henger alt sammen med alt, og alt er i stadig endring. Veven har en sterk tilstedeværelse, og kontrasten mellom den naturlige, matte, plantefargede ullen i renningen og den blanke, syntetiske nylonen i innslaget gir verket en visuell spenning.
Ingrid Torvund og Jonas Mailand, Seeper Weeper Sleeper (Episode 1), 2022
Teknikk: video 4K, 12.55 min
10 000 kr
Juryens begrunnelse:
Seeper Weeper Sleeper en fortelling om søvn, liv og død der vi blir tatt med inn i et
drømmeaktig univers. Arbeidet fremstår som mytologisk og ritualistisk, og bærer på samme
tid preg av humor og en underliggende følelse av noe illevarslende. Filmen er teknisk godt
utført, med flere minneverdige øyeblikk.
Irene Haslum, Form. Tid, Rom, 2021
Teknikk: Sveipet, Laminert Bjørkefinér, pusset og oljet
10 000 kr
Juryens begrunnelse:
Haslums skulptur tar utgangspunkt i den gamle teknikken sveiping og består av en tykk plate bjørkefinér som har blitt bearbeidet til en krapp, liggende bueform. Formen har deretter blitt pusset på en måte som gjør at de forskjellige lagene finér blir synliggjort, nærmest som konstruerte årringer i et tre. Skulpturen er vakker og fascinerende, og det insisterende i arbeidet gir en ekstra dimensjon til verket.
Liv Solberg Andersen, Monstera, 2023
Teknikk: Akryl og pastellkritt på lerret
10 000 kr
Juryens begrunnelse:
Andersens maleri er preget av store, repeterende penselstrøk i grønntoner som har en naturlig flyt og dynamikk. På grunn av det store formatet forholder man seg kroppslig til maleriet, noe som også gjør nærværet av maleren tilstedeværende for betrakteren. Man kan
nærmest føle kroppslig hvordan bevegelsene av penselstrøkene må ha blitt til, hvordan hun har måttet strekke seg, bøye seg.
Marilyn Ann Owens, Window Hanging. Light Dying., 2022
Teknikk: Digitalt fotografi
10 000 kr
Juryens begrunnelse:
Owens fotografi viser et øyeblikksbilde tatt fra utsiden av et hus og inn gjennom et vindu. I rommet ser vi en kleshenger med et plagg som henger tett mot den møkkete vindusruten, med et skarpt lys bakfra der vi ikke ser lyskilden. Spenningen som oppstår i spillet mellom lys
og skygge rundt plagget gir fotografiet et underlig intenst preg, som samtidig er både melankolsk og poetisk.
Marit Runsten, Medan vi ar (While being) 2023
Teknikk: Pigmentblekk og akvarell på papir
10 000 kr
Juryens begrunnelse:
Runstens tegning av en liggende ryggrad toppet med blader og blomster bringer opp den latinske frasen memento mori, der nytt liv vokser ut av det døde. Tegningen er delikat utført, og den presise teknikken bestående av en blanding av akvarell og små blekkprikker fungerer
godt.
Odd Fredrik Heiberg, Stillheten efterpå, 2023
Teknikk: olje på lerret, el-motor, projektor, Blu-Ray-spiller, treverk og isopor.
10 000 kr
Juryens begrunnelse:
Heiberg undersøker maleriets kvaliteter og muligheter ved å manipulere tid, bevegelse og lys. Via et begrenset lysfelt lar Heiberg oss kun se en avgrenset del av et oljemaleri i langsom rotasjon, del for del. Installasjonen gir slik assosiasjoner til tekst i bevegelse, ord for ord, setning for setning. Verket fremstår som en poetisk og åpen refleksjon rundt malerimediet.
79 kunstnere med røtter i Telemark deltok med 78 verk i årets stipendutstilling. Utstillingen er forbeholdt profesjonelle kunstnere og årets utstilling er den 13. i rekka og holder svært høyt nivå, i følge den eksterne stipendkomiteen som bestod av billedkunstner Hanne Grieg Hermansen, Masoud Alireza og kunsthåndverker Phillip Spillmann.
Kunstnerne som deltok i årets Stipendutstilling;
Agnes Guttormsgaard/Vebjørn Guttormsgaard Møllberg, Anders Holen, Ann Mari Aamot, Anne Kristine Mjelva, Anne Solberg, Anne Stabell, Anni Onsager, Arne Svalastog, Arnfinn Haugen, Aud Gisholt, Beatrice Guttormsen, Bendik Vatne, Bente Bøyesen, Bente Knudsen Sanden, Bjønn Fauske Lysdahl, Brita Been, Christian Berg Gravningen, Ellen Henriette Suhrke, Eyvind Solli Andreassen, Fanny Sophie Gjestland, Finn Bomann-Larsen, Fredrik Berberg, Geir Hansen, Gita Synnøve Norheim, Grete Skoe, Gry Grindbakken, Gullveig Irene Herre, Hanne Haukom, Hans G Andersen, Helge Hansen, Hilde Iren Dølheim, Hilde Skevik, Ingrid Lene Langedok, Ingrid Torvund og Jonas Mailand, Irene Haslum, Jo Michael de Figueierdo, Jorunn Kjær, Jorunn Steffensen, Jørn Roeim, Dragnedal Kari Gisholt Noddeland, Kari Skoe Fredriksen, Ketil Storvik, Kjell Vidar Andersen, Knut M. Nesse, Kristin Dorothea Eidem, Linda Rekkavik Lind, Linn Obrestad, Liv Kristin Holmberg, Liv Solberg Andersen, Maj-Gret Gaupås, Margrethe Kollstad Brekke, Marilyn Ann Owens, Marit Runsten, Marit Saxegaard, Marit Søndersrød, Meta Norheim, Mona Grini, Nina Resch, Odd Fredrik Heiberg, Olav H. Skjeldal, Per Ragnar Møkleby, Phillip Dommen, Pål Gumpen, Sigbjørn Dyrøy, Silje Villhodd, Stine Gonsholt, Sølvi Strand, Tamara Marbl Joka, Thorbjørn Klæbo Flo, Tone Bjordam,Torhild Grøstad, Torild Rødland, Turid Schelver, Tuva Gonsholt, Unni Spakmo, Viktoriia T. Morozova, Wenche Helen Backe, Øystein Selmer, Åsne Margrete Reiten.
Årets vinnere:
Ellen Henriette Suhrke, Berøringstur (Villa Stenersen), 2023
Teknikk: HD-Video
50 000 kr (BKH)
Juryens begrunnelse:
Videoarbeidet Berøringstur (Villa Stenersen) fokuserer på en blind mann som får en taktil omvisning på Villa Stenersen, en funkisvilla tegnet av Arne Korsmo som nå er i Nasjonalmuseets eie. Under turen erstattes synsinntrykk av berøring og duftinntrykk, og arkitekturen, interiøret og hagen utforskes med nesebor og fingertupper, mens en formidler fra Nasjonalmuseet beskriver hva hun ser. Suhrkes film har vakre, følsomme og sanselige kvaliteter. Gjennom å observere den blinde mannens berøring og reaksjoner, ser også vi verden rundt oss på et annet vis. Det taktile aspektet formidles på en slik måte at vi nærmest føler oss som en del av verket, hvor følelsen av berøring overføres godt gjennom bildene. Verket utforsker forholdet mellom arkitektur, kultur og natur, og inviterer oss på et varmt og inkluderende vis til å reflektere
over disse forbindelsene.
Eyvind Solli Andreasen, Uten tittel
Teknikk: Keramisk skulptur, steingods leire med sorte pletter
50 000 kr (BKH)
Juryens begrunnelse:
I Andreasens skjøre keramiske skulptur lar han den tradisjonelle pølseteknikken skinne, noe som gir en sterk taktil verdi. Gjennom et nitid og insisterende arbeid har han bygget opp en vakker organisk form som balanserer sårbart på tynne ben, med en rombruk som lar betrakterens blikk bevege seg ut og inn av formen. Det er en fascinerende iherdighet som er synliggjort i verket, på en måte som inviterer oss til å bruke tid og studere arbeidet nøye.
Fredrik Berberg, The Commander’s Branched Feet (1), 2022
Teknikk: Støpt polymergips, kobber, emaljelakk og mørtel
50 000 kr (BKH)
Juryens begrunnelse:
Berbergs skulptur har en sterk materialfølelse, med fin balanse mellom det blanke og det porøse. Formen gir assosiasjoner til organiske former som planter og skjelettdeler, men også noe mer distansert og ukjent. Via Berbergs analytiske og fabulerende blikk på naturen rundt
seg har skulpturen fått et preg av både humor og alvor.
Tuva Gorsholt, Species, 2023
Teknikk: Frihåndsblåst, slipt, sandblåst og børstepolert glass
50 000 kr (BKH)
Juryens begrunnelse:
Gorsholts to presise små skulpturer i glass fremkaller undring og fascinasjon hos oss. De fremstår som stramme og kontrollerte, samtidig som at de har et organisk og nærmest kroppslig utrykk. De er også teknisk interessante, der den opake innsiden spiller mot den transparente, mattede utsiden, formene virker lukkede samtidig som man også aner at noe foregår under overflaten.
Ingrid Lene Langedok, Treet bærer livstegningene, 2023
Teknikk: Finér med laseroljemaling, kalkerpapir, motiver og bomullstråd
30 000 kr (Skagerak Energi)
Juryens begrunnelse:
Langedoks skulptur ser ved første øyekast ut som et ferskenfarget tre med store hvite blader hengende ned fra grenene. Ved nærmere ettersyn ser man at treet er utformet som en stumtjener i finér, med hender ytterst som holder i bomullstråder festet til sarte prikketegninger på kalkerpapir som beveger seg lett med luften. Prikketegningene er utført med nål, en metode som brukes for å overføre motiver til tekstil for å brodere etter, en teknikk som setter et delikat og poetisk preg på motivene. Det ligger en ærlighet og raushet i arbeidet, som lar betrakteren komme nært inn på verket samtidig som det har mange lag og åpner opp for mange spørsmål og tanker.
Jo Michael de Figueierdo, Found objects, lost causes - Pitchfork no 1 and no 2, 2021
Teknikk: Fotografi
20 000 kr (BIT)
Juryens begrunnelse:
Figueierdos fotografier viser to metallobjekter funnet i jorda som er fotografert i skarpt sollys. Måten skyggene av de forskjellige objektene fremstår og formene skyggene tar konkurrerer ofte med objektets egen form og en opplevelse av dobbelthet. Fotografiene er teknisk godt utført og oppleves både poetiske og vakre.
Tamara Marbl Joka, Reflected 3, 2023
Teknikk: Betong (støp) og sølv
10 000 kr (NK Sør-Norge)
Juryens begrunnelse:
Jokas brosje laget i betong og sølv omhandler jordskjelv, krig, migrasjon og død, med utgangspunkt i hennes egne erfaringer og minner. Kontrasten mellom det kalde, harde, sterke materialet og det sprukne og sårbare gjør dette smykket til noe som både oppleves sørgmodig og vakkert på samme tid.
Anne Stabell, Univers av gyllne nylonrester på en renning av regnvannfarget ullspiss, 2023
Teknikk: Transparent billedvev, platefarget ull og nylon
10 000 kr
Juryens begrunnelse:
Stabells vev tar utgangspunktet i rester og annet man kan finne, som stjernestøv som langsomt kan bli til nye galakser. I den store veven henger alt sammen med alt, og alt er i stadig endring. Veven har en sterk tilstedeværelse, og kontrasten mellom den naturlige, matte, plantefargede ullen i renningen og den blanke, syntetiske nylonen i innslaget gir verket en visuell spenning.
Ingrid Torvund og Jonas Mailand, Seeper Weeper Sleeper (Episode 1), 2022
Teknikk: video 4K, 12.55 min
10 000 kr
Juryens begrunnelse:
Seeper Weeper Sleeper en fortelling om søvn, liv og død der vi blir tatt med inn i et
drømmeaktig univers. Arbeidet fremstår som mytologisk og ritualistisk, og bærer på samme
tid preg av humor og en underliggende følelse av noe illevarslende. Filmen er teknisk godt
utført, med flere minneverdige øyeblikk.
Irene Haslum, Form. Tid, Rom, 2021
Teknikk: Sveipet, Laminert Bjørkefinér, pusset og oljet
10 000 kr
Juryens begrunnelse:
Haslums skulptur tar utgangspunkt i den gamle teknikken sveiping og består av en tykk plate bjørkefinér som har blitt bearbeidet til en krapp, liggende bueform. Formen har deretter blitt pusset på en måte som gjør at de forskjellige lagene finér blir synliggjort, nærmest som konstruerte årringer i et tre. Skulpturen er vakker og fascinerende, og det insisterende i arbeidet gir en ekstra dimensjon til verket.
Liv Solberg Andersen, Monstera, 2023
Teknikk: Akryl og pastellkritt på lerret
10 000 kr
Juryens begrunnelse:
Andersens maleri er preget av store, repeterende penselstrøk i grønntoner som har en naturlig flyt og dynamikk. På grunn av det store formatet forholder man seg kroppslig til maleriet, noe som også gjør nærværet av maleren tilstedeværende for betrakteren. Man kan
nærmest føle kroppslig hvordan bevegelsene av penselstrøkene må ha blitt til, hvordan hun har måttet strekke seg, bøye seg.
Marilyn Ann Owens, Window Hanging. Light Dying., 2022
Teknikk: Digitalt fotografi
10 000 kr
Juryens begrunnelse:
Owens fotografi viser et øyeblikksbilde tatt fra utsiden av et hus og inn gjennom et vindu. I rommet ser vi en kleshenger med et plagg som henger tett mot den møkkete vindusruten, med et skarpt lys bakfra der vi ikke ser lyskilden. Spenningen som oppstår i spillet mellom lys
og skygge rundt plagget gir fotografiet et underlig intenst preg, som samtidig er både melankolsk og poetisk.
Marit Runsten, Medan vi ar (While being) 2023
Teknikk: Pigmentblekk og akvarell på papir
10 000 kr
Juryens begrunnelse:
Runstens tegning av en liggende ryggrad toppet med blader og blomster bringer opp den latinske frasen memento mori, der nytt liv vokser ut av det døde. Tegningen er delikat utført, og den presise teknikken bestående av en blanding av akvarell og små blekkprikker fungerer
godt.
Odd Fredrik Heiberg, Stillheten efterpå, 2023
Teknikk: olje på lerret, el-motor, projektor, Blu-Ray-spiller, treverk og isopor.
10 000 kr
Juryens begrunnelse:
Heiberg undersøker maleriets kvaliteter og muligheter ved å manipulere tid, bevegelse og lys. Via et begrenset lysfelt lar Heiberg oss kun se en avgrenset del av et oljemaleri i langsom rotasjon, del for del. Installasjonen gir slik assosiasjoner til tekst i bevegelse, ord for ord, setning for setning. Verket fremstår som en poetisk og åpen refleksjon rundt malerimediet.
Foto: Istvan Virag/KUNSTDOK