Johan Strandahls “Över ån efter vatten” vises i Hovedsalen, i Prosjektrommet kan man se Kristofer Henrikssons “A Matter of Activity” og Vårin Andersen presenterer et nytt arbeid i videorommet. I tillegg presenteres den første boken som samler dokumentasjon fra Oslos graffitiscene fra 1984-2008: “Oslo Graffiti 1984-2008”
Kurator: Jan Christensen.
Hovedsalen: JOHAN STRANDAHL, “Över ån efter vatten”
Johan Strandahl er en svensk kunstner bosatt i Stockholm, født 1966. Hans praksis kan beskrives som en konseptuell tilnærming til skulptur. Hans metoder varierer fra verk til verk, men en fellesnevner kan sies å være bruk av eksisterende objekter og gjenstander, som manipuleres, modifiseres og dekonstrueres.
Et av hans kjente verk, som også inkluderes i denne utstillingen, er et arbeid basert på en billig standard elektrisk drill som han kjøpte i jernvarehandelen. I sitt atelier tok han fra hverandre hele drillen, ned til hver minste skrue. Deretter støpte han nye deler av plastikk, gjenskapte metallbitene, freste ut nye skruer, bygget en ny motor, og la inn egne ledninger, før han skrudde hele drillen sammen igjen. Basert på et regnestykke med utgangspunkt i svensk minstelønn for fagarbeidere satte han en pris på sin rekonstruerte drill til over 100.000 svenske kroner.
Strandahls særegne kunstneriske problemstillinger er preget av humor og absurde innfall. Samtidig fremstår verkene som gjennomførte prosesser, presentert som pedagogiske modeller og konstruksjoner.
Johan Strandahls utstilling ved Telemark Kunstnersenter støttes av IASPIS, Stockholm.
Prosjektrommet: KRISTOFER HENRIKSSON, “A Matter of Activity”
Den unge svenske kunstneren Kristofer Henriksson (født 1983 i Mullsjö, Sverige) er bosatt i Trondheim hvor studerer ved Kunstakademiet.
Han arbeider med installasjon, skulptur og performance. Henriksson viser en helt spesiell affinitet for det poetiske og personlige, eller kanskje rettere beskrevet som et unikt personlig kunstnerisk uttrykk. Hans verk unnviker med vilje ofte en konkret beskrivelse, men krever en viss form for opplevelse av verket på stedet.
Flere av arbeidene eksisterer bare i sammenheng med gjennomføringen av en handling, som en performance, eller de krever publikums deltakelse for å fullføres. Der han gjennom sine verk klarer å unndra seg den tradisjonelle tolkningen av kunst åpner han derimot opp for en personlig erfaring for publikum.
For prosjektrommet ved Telemark Kunstnersenter vil han installere et arbeid spesielt for galleriet, kalt “A Matter of Activity”. Verket består av vann som et hovedelement, og registrerer publikums bevegelser, belysning og reflekterer uterommet gjennom galleriets vindu. I utstillingsperioden vil det være tydelig at verket registrerer sine omgivelser og påvirkes av tiden som forløper.
Videopresentasjon: VÅRIN ANDERSEN
Vårin Andersen er fra Alta og studerte ved Statens Kunstadademi i Oslo frem til 2006. Hun har de siste årene vært delvis basert i Berlin.
I fare for å generalisere rundt en ung kunstners praksisk, kan man forsøke å beskrive hennes kunst som arbeider som forsøker å skape assosiasjoner til kjente situasjoner, gjerne klisjepreget og hentet fra film eller lignende, basert på gjenkjennbare begrep som for eksempel melankoli og nostalgi. Hun har i tidligere verk forsøkt å gjenskape steder som vi kjenner igjen som et offentlig sted, eller med referanser til populærkulturen. Hun presenterer her nytt arbeid til Telemark Kunstnersenter.
Bokrelease: “Oslo Graffiti 1984-2008” (Ocht forlag, Oslo. ISBN 978-82-998137-0-9)
Telemark Kunstnersenter er stolte av å presentere den første boken som samler dokumentasjon fra Oslos graffitiscene fra 1984-2008. Dette er en bok på 300 sider med billedmateriale fra mange av miljøets egne utøvere.
Boken gir oversikt over tidenes aktive graffitimalere samt et inntrykk av hvordan estetikken utviklet seg lokalt og hvilke referanser som kan spores gjennom deres uttrykk. Oslos graffitimiljø har siden begynnelsen på 90-tallet hatt en kjerne av writere som har opprettholdt aktivitet helt frem til i dag. Boken vil vise arbeider av old-school writere frem til vår tids unge utøvere.
Graffiti, slik denne boken presenterer det, handler om såkalt bombing (massiv tagging), throw-ups og større arbeider (såkalte piecer og burners), og skiller seg fra det ofte brukte begrepet “street art”, som gjerne består av plakat- og klistremerker og bruk av sjablong for detaljerte bilder og tekst. Boken vil presentere graffitiens ånd som noe midt i mellom hærverk og kreativt uttrykk, og som unike indivders selvrealisering og tydelige holdning mot samfunnets normaliserte og rigide orden.
Bokprosjektet er støttet av Norsk Kulturråd.
Kurator: Jan Christensen.
Hovedsalen: JOHAN STRANDAHL, “Över ån efter vatten”
Johan Strandahl er en svensk kunstner bosatt i Stockholm, født 1966. Hans praksis kan beskrives som en konseptuell tilnærming til skulptur. Hans metoder varierer fra verk til verk, men en fellesnevner kan sies å være bruk av eksisterende objekter og gjenstander, som manipuleres, modifiseres og dekonstrueres.
Et av hans kjente verk, som også inkluderes i denne utstillingen, er et arbeid basert på en billig standard elektrisk drill som han kjøpte i jernvarehandelen. I sitt atelier tok han fra hverandre hele drillen, ned til hver minste skrue. Deretter støpte han nye deler av plastikk, gjenskapte metallbitene, freste ut nye skruer, bygget en ny motor, og la inn egne ledninger, før han skrudde hele drillen sammen igjen. Basert på et regnestykke med utgangspunkt i svensk minstelønn for fagarbeidere satte han en pris på sin rekonstruerte drill til over 100.000 svenske kroner.
Strandahls særegne kunstneriske problemstillinger er preget av humor og absurde innfall. Samtidig fremstår verkene som gjennomførte prosesser, presentert som pedagogiske modeller og konstruksjoner.
Johan Strandahls utstilling ved Telemark Kunstnersenter støttes av IASPIS, Stockholm.
Prosjektrommet: KRISTOFER HENRIKSSON, “A Matter of Activity”
Den unge svenske kunstneren Kristofer Henriksson (født 1983 i Mullsjö, Sverige) er bosatt i Trondheim hvor studerer ved Kunstakademiet.
Han arbeider med installasjon, skulptur og performance. Henriksson viser en helt spesiell affinitet for det poetiske og personlige, eller kanskje rettere beskrevet som et unikt personlig kunstnerisk uttrykk. Hans verk unnviker med vilje ofte en konkret beskrivelse, men krever en viss form for opplevelse av verket på stedet.
Flere av arbeidene eksisterer bare i sammenheng med gjennomføringen av en handling, som en performance, eller de krever publikums deltakelse for å fullføres. Der han gjennom sine verk klarer å unndra seg den tradisjonelle tolkningen av kunst åpner han derimot opp for en personlig erfaring for publikum.
For prosjektrommet ved Telemark Kunstnersenter vil han installere et arbeid spesielt for galleriet, kalt “A Matter of Activity”. Verket består av vann som et hovedelement, og registrerer publikums bevegelser, belysning og reflekterer uterommet gjennom galleriets vindu. I utstillingsperioden vil det være tydelig at verket registrerer sine omgivelser og påvirkes av tiden som forløper.
Videopresentasjon: VÅRIN ANDERSEN
Vårin Andersen er fra Alta og studerte ved Statens Kunstadademi i Oslo frem til 2006. Hun har de siste årene vært delvis basert i Berlin.
I fare for å generalisere rundt en ung kunstners praksisk, kan man forsøke å beskrive hennes kunst som arbeider som forsøker å skape assosiasjoner til kjente situasjoner, gjerne klisjepreget og hentet fra film eller lignende, basert på gjenkjennbare begrep som for eksempel melankoli og nostalgi. Hun har i tidligere verk forsøkt å gjenskape steder som vi kjenner igjen som et offentlig sted, eller med referanser til populærkulturen. Hun presenterer her nytt arbeid til Telemark Kunstnersenter.
Bokrelease: “Oslo Graffiti 1984-2008” (Ocht forlag, Oslo. ISBN 978-82-998137-0-9)
Telemark Kunstnersenter er stolte av å presentere den første boken som samler dokumentasjon fra Oslos graffitiscene fra 1984-2008. Dette er en bok på 300 sider med billedmateriale fra mange av miljøets egne utøvere.
Boken gir oversikt over tidenes aktive graffitimalere samt et inntrykk av hvordan estetikken utviklet seg lokalt og hvilke referanser som kan spores gjennom deres uttrykk. Oslos graffitimiljø har siden begynnelsen på 90-tallet hatt en kjerne av writere som har opprettholdt aktivitet helt frem til i dag. Boken vil vise arbeider av old-school writere frem til vår tids unge utøvere.
Graffiti, slik denne boken presenterer det, handler om såkalt bombing (massiv tagging), throw-ups og større arbeider (såkalte piecer og burners), og skiller seg fra det ofte brukte begrepet “street art”, som gjerne består av plakat- og klistremerker og bruk av sjablong for detaljerte bilder og tekst. Boken vil presentere graffitiens ånd som noe midt i mellom hærverk og kreativt uttrykk, og som unike indivders selvrealisering og tydelige holdning mot samfunnets normaliserte og rigide orden.
Bokprosjektet er støttet av Norsk Kulturråd.