SYKLUS | Gruppeutstilling 1.februar – 16.mars
I løpet av de siste fem årene har menstruasjonen gått fra å være en tabubelagt kroppsvæske til å bli et populærkulturelt fenomen. Erna Solberg snakker om mensen i FN, Apple har utviklet en mensen-emoji og NRK P3 skal i løpet av 2020 lage en tv-serie om den sagnomsuste kroppsvæsken. Den pågående menstruasjonsbølgen har også kommet til syne på det visuelle kunstfeltet, og kunstverk med menstruelle referanser har de siste årene høstet internasjonale presseoppslag rett og slett fordi de handler om mensen. Som en følge av dette har menstruasjonskunsten gått fra å være noe man ikke snakker om til å nærme seg det banale. Er mensturasjonskunst i det hele tatt relevant i en tid hvor «alle» snakker om mensen?
Kvinnelige kunstnere har siden 1960-tallet benyttet seg av menstruelle referanser i sine arbeider, men til tross for at man blant disse finner internasjonalt anerkjente kunstnere, som Judy Chicago, Carolee Schneemann og Zanele Muholi, har de menstruelle kunstverkene fått særdeles liten kunsthistorisk oppmerksomhet. En skulle kanskje tro at det stilte seg annerledes i «det frigjorte og likestilte» Skandinavia, men det er ikke tilfellet. Utstillingen SYKLUS vil utfordre usynliggjøringen av denne kunsten gjennom å presentere et utvalg skandinaviske menstruasjonskunstverk fra 1982 og frem til i dag. Hva skiller den eldre menstruasjonskunsten fra den yngre? Må menstruasjonskunst være feministisk og politisk?
SYKLUS rommer ulike typer kunstneriske uttrykk som installasjon, performance, fotografi, video, akvareller, pasteller, keramikk og tegneserier. Noen verk konkret inneholder eller bruker menstruasjonsblod som en del av det kunstneriske uttrykket. Andre åpner opp for nye innfallsvinkler til menstruasjonen som biologisk væske, som symbol og kroppsvæskens sosiokulturelle betydning uten bruk av menstruasjonsblod i seg selv. Med verk av både veletablert og nyetablerte kunstnere vil SYKLUS åpne for en utforskning av menstruasjonen som et kunstnerisk tema og virkemiddel, samt gi innblikk i mangfoldet innen skandinavisk menstruasjonskunst.
Med kunstverk som spenner seg over de siste 40 årene, vil SYKLUS åpne opp for refleksjoner rundt menstruasjon i seg selv, dens rolle i samfunnet og stigmaene som ofte knyttes til den. Det handler ikke kun om å provosere eller bryte tabu; med menstruelle virkemidler har kunstnere ikke kun generert samtaler om menstruasjon, men belyst kvinners utfordringer på generelt grunnlag. Utstillingen SYKLUS handler derfor ikke kun om menstruasjonen, men åpner også opp for spørsmål som: hva som definerer en kvinne? Og, hva det vil si å være kvinne i Skandinavia?
Utstillingen er støttet av Fritt Ord og Norsk Kulturråd.
I løpet av de siste fem årene har menstruasjonen gått fra å være en tabubelagt kroppsvæske til å bli et populærkulturelt fenomen. Erna Solberg snakker om mensen i FN, Apple har utviklet en mensen-emoji og NRK P3 skal i løpet av 2020 lage en tv-serie om den sagnomsuste kroppsvæsken. Den pågående menstruasjonsbølgen har også kommet til syne på det visuelle kunstfeltet, og kunstverk med menstruelle referanser har de siste årene høstet internasjonale presseoppslag rett og slett fordi de handler om mensen. Som en følge av dette har menstruasjonskunsten gått fra å være noe man ikke snakker om til å nærme seg det banale. Er mensturasjonskunst i det hele tatt relevant i en tid hvor «alle» snakker om mensen?
Kvinnelige kunstnere har siden 1960-tallet benyttet seg av menstruelle referanser i sine arbeider, men til tross for at man blant disse finner internasjonalt anerkjente kunstnere, som Judy Chicago, Carolee Schneemann og Zanele Muholi, har de menstruelle kunstverkene fått særdeles liten kunsthistorisk oppmerksomhet. En skulle kanskje tro at det stilte seg annerledes i «det frigjorte og likestilte» Skandinavia, men det er ikke tilfellet. Utstillingen SYKLUS vil utfordre usynliggjøringen av denne kunsten gjennom å presentere et utvalg skandinaviske menstruasjonskunstverk fra 1982 og frem til i dag. Hva skiller den eldre menstruasjonskunsten fra den yngre? Må menstruasjonskunst være feministisk og politisk?
SYKLUS rommer ulike typer kunstneriske uttrykk som installasjon, performance, fotografi, video, akvareller, pasteller, keramikk og tegneserier. Noen verk konkret inneholder eller bruker menstruasjonsblod som en del av det kunstneriske uttrykket. Andre åpner opp for nye innfallsvinkler til menstruasjonen som biologisk væske, som symbol og kroppsvæskens sosiokulturelle betydning uten bruk av menstruasjonsblod i seg selv. Med verk av både veletablert og nyetablerte kunstnere vil SYKLUS åpne for en utforskning av menstruasjonen som et kunstnerisk tema og virkemiddel, samt gi innblikk i mangfoldet innen skandinavisk menstruasjonskunst.
Med kunstverk som spenner seg over de siste 40 årene, vil SYKLUS åpne opp for refleksjoner rundt menstruasjon i seg selv, dens rolle i samfunnet og stigmaene som ofte knyttes til den. Det handler ikke kun om å provosere eller bryte tabu; med menstruelle virkemidler har kunstnere ikke kun generert samtaler om menstruasjon, men belyst kvinners utfordringer på generelt grunnlag. Utstillingen SYKLUS handler derfor ikke kun om menstruasjonen, men åpner også opp for spørsmål som: hva som definerer en kvinne? Og, hva det vil si å være kvinne i Skandinavia?
Utstillingen er støttet av Fritt Ord og Norsk Kulturråd.